TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

Stor test av 10 beste CRM-system for små bedrifter

av Lasse

|

05. May, 2023

Det er mye å ta hensyn til når du skal finne beste CRM-system for små bedrifter. Vi gjør det litt enklere med vår store test av de 10 beste CRM-ene, slik at du enkelt kan finne den rette løsningen for nettopp din bedrift.

Før vi hopper rett inn i testen, ønsker vi å fortelle kort hva et CRM-system er og hvorfor det er så viktig for små bedrifter.

Hva er et CRM-system?

CRM er kort for Customer Relationship Management. Systemet kan hjelpe bedriften med å bevare kunder og dermed øke omsetning og lønnsomhet. Samtidig er det mulig å øke kundelojalitet og redusere kostnader. Et CRM-system henter inn informasjon om kundene. Det gir deg viktig informasjon for videre salg og markedsføring. Ikke minst, så kan du forbedre kundeservice betydelig.

Systemet kan hjelpe deg med å forbedre kommunikasjonen mellom bedriften din og kundene. All interaksjon mellom bedriften og kunden blir samlet i ett system, for eksempel salg og kommunikasjon på sosiale medier. Driften forenkles betydelig ved at du har all viktig informasjon på samme sted. Du vil samtidig kunne implementere strategier for å forbedre kundeopplevelsen, noe som kan forhindre kundefrafall og øke omsetning.

Stor test over beste CRM for små bedrifter

De ulike CRM-løsningene kan ofte være tilpasset forskjellige bedrifter. Små- og mellomstore bedrifter har ofte et helt annet behov enn store bedrifter. Her skal vi fokusere på CRM-programvare for små bedrifter. Vi tar for oss de 10 beste og mest populære løsningene. Deretter får du videre tips til hvordan du velger riktig CRM for nettopp din bedrift. Det er også lurt å ha i bakhodet at CRM-løsninger bare er en del av et større maskineri, og at bedriften din burde ha en responsiv nettside på plass laget av et webdesignbyrå for optimal kundehåndtering.

1. Monday CRM

Pris: Mellom 8-16 dollar

Passer for: Deg som ønsker et system som vokser med bedriften

Gratis prøveperiode: 14 dager

Fordeler:

  • Kan integreres med mange andre system
  • Visuelt appellerende og brukervennlig
  • Sikrer god arbeidsflyt med kalender og oppgaver

Ulemper:

  • Kan bli ganske kostbar for store team

Monday.com er en CRM-programvare som er kjent for brukervennlighet og enkel utforming. Du kan integrere den med andre system som Dropbox, Slack og Google Drive for bedre arbeidsflyt. De tilbyr også en gratisversjon til deg som kun ønsker et system for å holde styr på egne arbeidsoppgaver.

Den er visuelt sett svært godt utformet med god kontroll over kundedetaljer og leads. Du kan også sette opp arbeidsoppgaver, påminnelser og legge ved filer, slik at andre på teamet ditt vet nøyaktig hva de skal gjøre. Du kan også bruke disse funksjonene til å planlegge din egen arbeidsdag.

En annen fordel med Monday.com er at den også passer for mellomstore og store bedrifter. Dette er et system med fleksible priser som kan vokse i takt med bedriften din. Etterhvert som behovet ditt endres, kan du enkelt bytte abonnement.

2. Zendesk

Pris: Fra 19 dollar og opp

Passer for: Deg som trenger hjelp med kundeservice

Gratis prøveperiode: 14 dager

Fordeler:

  • Svært god for kundeservice
  • Enkle prosesser for leads og salg

Ulemper:

  • Kan bli kostbart

Zendesk er et bra CRM-system for små bedrifter med behov for å forenkle kundeservice. Ulempen er at du må betale ytterligere for også å få tilgang til Zendesk for salg og CRM. Det er derfor viktig å tenke over hvilke behov du har som en liten bedrift. Hvis store deler av tiden går til kundekontakt på tvers av ulike kanaler, vil Zendesk for kundesupport utvilsomt være et godt valg for deg.

Zendesk for salg er utformet for å gjøre salgsprosessen enkel med visuelle verktøy, enkel fordeling av arbeidsoppgaver og nyttige statistikker. Programvaren passer best for bedrifter med flere salgskonsulenter. Salgsmodulen kan integreres med kundeservice. La oss si at en potensiell kunde sender inn en mail for å få hjelp med et produkt. Opplysningene lagres, slik at en salgsrepresentant senere kan ta kontakt med kunden for mersalg.

Mange administrative oppgaver kan automatiseres, og dere kan enkelt se hvilke oppgaver som er mest lønnsomme. Det gjør det enklere for salgsrepresentanten å velge hva som bør prioriteres. Det er imidlertid viktig å påpeke at dersom dere bare er én eller to som sitter med salg og få kunder å holde styr på om gangen, så finnes det rimeligere løsninger som kan passe bedre for dere.

3. Freshsales

Pris: 0-69 dollar

Passer for: Deg som vil automatisere salgsprosessen 

Gratis prøveperiode: 21 dager

Fordeler:

  • Enkel håndtering av leads
  • Flere verktøy i ett program
  • Sikrer god arbeidsflyt med kalender og oppgaver

Ulemper:

  • Kan være vanskelig å få kontakt med teknisk støtte

Freshsales (som går under Freshworks) er enda et CRM-system som passer bra for små bedrifter. Du kan velge mellom flere ulike abonnement, avhengig av hvilke behov du har. Det gir bedriften rom til å vokse. De har en gratis plan som lar deg oppbevare kundeopplysninger. Den rimeligste planen inkluderer visuell pipeline, salgssekvenser, AI-teknologi for optimalisering og mer.

Har du behov for flere markedsføringsverktøy, så kan du oppgradere ytterligere for chattefunksjoner, flere viuelle slagspipelinjer og mer. Du har dermed full kontroll over hvor i salgsprosessen dine leads befinner seg, samt sende ut automatiserte eposter.

4. Pipedrive

Pris: 12,5-99 dollar

Passer for: Deg med fokus på leads og salg

Gratis prøveperiode: 14 dager

Fordeler

  • Tilgang til chatbot
  • Enkel utforming
  • Utformet for leads og salg

Ulemper

  • Ikke optimal for større bedrifter

Pipedrive er et system som passer veldig bra både for nyetablerte bedrifter og mellomstore bedrifter. Du får en god visuell oversikt over kundereisen fra leads til salg. Du kan også automatisere arbeidsoppgaver, bevare god kontroll over oppgaver og få praktiske statistikker som kan hjelpe deg med å vurdere bedriftens lønnsomhet. CRM-programvaren har vunnet mange priser i sin kategori.

En av de største fordelene med Pipedrive er en chatbox som kan brukes til å generere leads og salg. Pipedrives chatbox kan brukes til å booke flere salgssamtaler og sette potensielle kunder i kontakt med deg. Prosessen kan automatiseres, ettersom systemet også inkluderer epost og bookingkalender.

Ulempen med Pipedrive er at den ikke er optimal for store bedrifter. Hvis du har ambisjon om å utvide kraftig, må du dermed bytte CRM-system underveis. Det trenger nødvendigvis ikke å være en stor hindring, men om du er i kraftig vekst kan det svare seg å velge et CRM-system du kan vokse med.

5. uFlow

Pris: Fra 12 – 60 USD per bruker

Passer for: Frilansere, konsulenter og små bedrifter

Gratis prøveperiode: 60 dager

Fordeler:

  • Visuelt appellerende og veldig enkelt å bruke
  • Sikrer god arbeidsflyt med oppgaver, timeliste og egen virtuell assistent
  • Muligheter for å få tilpasset versjon / egne moduler

Ulemper:

  • Kan bli ganske kostbar for store team

uFlow er et robust CRM-system som fremstår veldig enkelt og brukervennlig. Systemet vil fungere godt for mange, og er spesielt utviklet for frilansere, konsulenter og andre små bedrifter. uFlow lar deg enkelt føre oppgaver på dine kunder, som senere vil vises i arbeidsloggen når du fakturerer. Alle dine kunder får et eget kundekort. Herfra kan du gjøre notater, lage avtaler, sende tilbud, sette opp regelmessige oppgaver, laste opp filer eller oppdatere kundeinformasjon som feks timesats..

Systemet oppleves som et alt-i-ett-system som innehar de viktigste funksjonene et CRM-system skal ha, derav oppgavesystem, tilbudsmodul, kunderegister, notater, møter, kalender, avtaler, dashboard med mer. Den virtuelle assistenten forteller deg om dagens oppgaver og gjøremål og vil sende ut SMS til ditt team når en kritisk oppgave inntreffer. Du vil bli minnet på oppgaver som ikke er gjort og det er “umulig” å glemme oppgaver som er lagt inn i uFlow – en oppgave kan kun forsvinne ved at den fullføres, flyttes eller slettes.

Den største fordelen med uFlow er samspillet mellom oppgaver og timeliste. Du legger først inn en oppgave som skal gjøres på vegne av en kunde. Når oppgaven er gjort, skriver du inn tiden det tok. Fra kundekortet kan de senere fakturere rett fra CRM-systemet og arbeidslogg legges ved automatisk som vedlegg.

6. Keap

Pris: Mellom 8-16 dollar

Passer for: Deg som vil ha både CRM og prosjektstyring

Gratis prøveperiode: 14 dager

Fordeler:

  • Det meste små bedrifter trenger i ett system
  • Kan automatisere markedsføringen 
  • Full kontroll over prosjekter

Ulemper:

  • Kan bli ganske kostbar for store team

Keap er et brukervennlig CRM-system som gjør det enkelt for små bedrifter å ha kontroll over salgsprosesser og administrative oppgaver. Du kan sette deler av markedsføringen på autopilot, for eksempel ved å sende ut automatiserte eposter. For eksempel, potensielle kunder kan booke salgssamtaler eller registrere seg på epostlisten ved å bruke et skjema. Opplysningene registreres i systemet. Deretter kan du sette opp sekvenser for salg som justeres i henhold til hvordan de responderer til på tilbudene.

Takker noen nei til et tilbud, så kan systemet sende ut en SMS med rabattkupong neste dag. Takker de ja til tilbudet, gjennomføres salget. Du kan integrere Keap med Shopify og mange andre systemer, slik at mest mulig av prosessen går automatisk. Du kan finne mer info om nettsidebyggere med mulighet for flere integrasjoner her.

7. Capsule

Pris: 12-36 dollar

Passer for: Deg som trenger noe enkelt

Gratis prøveperiode: 30 dager

Fordeler:

  • Brukervennlig
  • Gratisversjon opptil 2 brukere

Ulemper:

  • Mangler enkelte funksjoner

Både fordelen og ulempen ved CRM-systemet Capsule er den brukervennlige og enkle utformingen. Dersom du har behov for avanserte funksjoner, så kan systemet blir for enkelt. De aller fleste små bedrifter vil derimot kunne sette pris på hvor lett det er å komme i gang. Dere slipper lang opptrening og webinarer, slik at dere bare kan hoppe i det og bruke Capsule med én gang.

Gratisversjonen inneholder kun de mest elementære funksjonene. Capsule tilbyr imidlertid flere ulike planer til forskjellig pris, alt etter hvilket behov du har. CRM-systemet lar deg oppbevare kundedetaljer og se hvor i salgsprosessen de befinner seg. En visuell pipeline gir deg god kontroll over konverteringer.

Et stort bonus med systemet er at du kan integrere de fleste andre verktøyene du bruker. Du kan for eksempel sende epost via Gmail inne i systemet. Det finnes også funksjoner som lar deg planlegge arbeidsoppgaver, samt sende ut påminninger.

8. Hubspot

Passer for: Små bedrifter som ønsker et enkelt system

Gratis prøveperiode: Ingen, systemet er gratis

Fordeler:

  • Enkelt å bruke for små bedrifter
  • Koster ingenting

Ulemper:

  • Mangler funksjoner som bedrifter i vekst kan trenge

Hubspot er et bra CRM-system, men samtidig veldig enkelt. Det kan være en god løsning for frilansere, enkeltpersonsforetak og små bedrifter som bare trenger de mest grunnleggende CRM-funksjonene. Dashbordet er oversiktlig og brukervennlig med god oversikt over pipeline. Bedriften får god kontroll over leads og salgsprosesser. 

9. Zoho

Pris: 14-52 dollar

Passer for: Bedrifter som ønsker avanserte løsninger

Gratis prøveperiode: 15 dager

Fordeler:

  • Svært mange funksjoner
  • Kan integreres med andre tjenester fra Zoho

Ulemper:

  • Kan være komplisert å komme i gang

Zoho er et CRM-system som passer for deg som ønsker avansert funksjonalitet når du skal sette opp pipelines. Ulempen ved dette er at systemet derfor også kan være vanskelig å komme i gang med. Dersom du ikke har behov for alt det Zoho har å tilby, kan det være fornuftig å velge et enklere system. Bedrifter som har behov for dyp innsikt i kundeprosesser og salg kommer derimot til å elske Zoho.

10. Asana

Pris: 0-24 dollar per bruker

Passer for: Deg som ønsker et CRM-system å vokse med

Gratis prøveperiode: 30 dager

Fordeler:

  • Kan integreres med mange andre system
  • Visuelt appellerende og brukervennlig
  • Sikrer god arbeidsflyt med kalender og oppgaver

Ulemper:

  • Mangler full CRM-funksjonalitet

Asana er et veldig bra system for små bedrifter og enkeltpersonforetak. Du får tilgang til mange funksjoner helt gratis og kan legge til opptil 15 i teamet ditt. Gratisversjonen kan være tilstrekkelig for mange av de minste bedriftene, samtidig som du kan oppgradere om du har behov for ytterligere funksjoner.

Mange forbinder Asana med et system for prosjektstyring, men systemet kan likevel brukes som CRM av små bedrifter. Du kan oppbevare alt av notater, dokumentasjon, kundedetaljer og annet du måtte ønske. Du kan sette opp pipeline slik du selv ønsker det, og du kan bytte visuelt mellom tavler, tidslinje og sjekklister. 

Takket være den avanserte utformingen for prosjektstyring, kan du enkelt sette opp og delegere oppgaver, samt sikre en god arbeidsflyt. Du får ikke full funksjonalitet som rene CRM-system, men Asana kan være svært gunstig for dem som ikke har behov for avanserte løsninger.

Hvor mye koster et CRM-system?

CRM-system koster alt fra knappe hundrelappen til flere hundre kroner, avhengig av funksjonalitet og antall brukere. Det finnes også gratis versjoner som er mer enn gode nok for små bedrifter som ønsker et forenklet system.

Dette bør du tenke på før du velger CRM

Det kan virke fristende å tenke at jo mer avansert systemet er, desto bedre er det. Det er ikke tilfelle. Du bør tenke over hvilke av de følgende faktorer for å kunne velge riktig CRM-system for deg: 

  • Kunderegister
  • Leadshåndtering
  • Mulighet for automatisering
  • Verktøy som epost, SMS og chatbox
  • Prosjektstyring
  • Rapportering og statistikk
  • Antall brukere
  • Budsjett

I tillegg bør du kartlegge følgende:

  • Hvilke eksisterende prosesser vil du forbedre med et CRM-system?
  • Hvilke andre system ønsker dere å integrere?
  • Hvem er det som skal bruke systemet? Salgsrepresentanter eller kun deg?
  • Hvilken fremtidsvisjon har du? Ønsker du at systemet skal vokse med bedriften?

Gratis prøveperiode og demonstrasjon

De fleste CRM-system tilbyr både demonstrasjoner og gratis prøveperioder. Det kan godt hende at du må prøve deg litt frem før du er fornøyd. Du skal derfor ikke nøle med å benytte deg av disse tilbudene. Mange av CRM-programvarene i denne testen er fullverdige med hverandre. Den visuelle utformingen er derimot forskjellig, og her er det ofte personlig smak som avgjør hva som er “beste” CRM-system.

Det er viktig å påpeke at demonstrasjoner ofte er nødvendige for å få full utbytte. Hvis du ikke har brukt CRM før, så kan du få mange nyttige tips til hvordan du kan optimalisere og automatisere digital markedsføring, leadsgenerering og administrative oppgaver. Dessuten kan demonstrasjonene gjøre det mye enklere å komme i gang. Da slipper du å knote rundt på egenhånd.

Konklusjon: Beste CRM-system for din bedrift

Alle CRM-systemene i testen er best på hver sin måte, og vi kan anbefale dem alle. Alle har også ulemper. Det du må avgjøre er hvilke av dem som er best for nettopp din bedrift. Ta deg litt tid til å planlegge, og bruk vår store test av CRM-system til å finne frem til beste match.

Hvis du er på utkikk etter å vinne flere kunder med et nytt markedsføringsbyrå, klikk her.