Det tar bare noen få sekunder før mulige kunder trykker videre fra din nettside til konkurrenten. Hvilket førsteinntrykk får kunden når de trykker inn på ditt nettsted? Enten du trenger en helt ny eller tiden er inne for å fornye den gamle, så har du to valg: lage nettside selv eller bruke webdesigner.
Kvaliteten på nettsiden bestemmes av layout, farger, grafikk, typografi, brukeropplevelse, funksjoner og andre faktorer. En god nettside skal være attraktiv og brukervennlig. Nettstedet bør også være utformet for å fremme konverteringer, enten du vil booke salgsmøter, selge flere produkter eller bygge epostlisten din.
Det er viktig at nettsiden formidler bedriftens budskap og branding på en god måte. Det hjelper lite om bedriftens ansatte synes at nettsiden er kjempefin, hvis den ikke treffer målgruppen eller øker konverteringer. Webdesignet må derfor også være tilpasset kundene dine, slik at de føler at de har havnet på rett nettsted for dem.
Det finnes heldigvis mange gode løsninger for deg som vil lage nettsted selv. Det er samtidig enkelt å finne en egnet webdesigner på nett om du foretrekker det, takket være anbudstjenester og digitale plattformer. Disse tjenestene setter deg i kontakt med aktuelle webdesignbyrå, uten at du må bruke masse tid på research selv. Hva du bør velge, avhenger til syvende og sist på dine behov, budsjett og ferdigheter innen webdesign.
Det er ikke lenger slik at man er avhengig av en webdesigner — selv om det fortsatt er fordeler og ulemper med begge deler. Nå er det mye enklere å velge en fremgangsmåte som passer deg. Wix, SquareSpace, WordPress — dette er bare noen få av de mange alternativene som lar deg enkelt lage et profesjonelt nettsted helt på egenhånd.
Prisen avhenger av hvilket abonnement du velger. De fleste lar deg velge billige abonnement som kun inneholder det mest nødvendige. Ofte må du godta at leverandører kjører annonser på nettstedet, og du har begrenset med lagringsplass. Det er også vanlig at kundestøtten ikke er like god som de dyreste abonnementene.
Premium-pakker inkluderer ofte førsteprioritet kundestøtte, mulighet til å lage flere nettsider og økt lagringsplass. Mange begrenser også trafikk inn til nettsiden. Jo mer du betaler, desto mer trafikk er tillatt. Du får en advarsel om du nærmer deg grensen med mulighet til å oppgradere abonnementet. Det kan være lurt å velge en løsning som du kan oppgradere etterhvert som bedriften vokser og behovet ditt endrer seg.
Å lage nettside selv er en super løsning for små bedrifter og nyoppstartede bedrifter. Du har mange flotte og profesjonelle maler å velge blant, slik at det er enkelt å finne et design som passer for din bedrift. Du kan få en skikkelig bra nettside for en veldig lav pris, ettersom malene er utviklet av profesjonelle webdesignere.
Du får også mange gode verktøy for å tilpasse siden ytterligere. Drag-and-drop funksjoner er spesielt populære blant dem som vil designe selv. For eksempel, du kan bytte ut designelementer eller endre oppsettet på siden ved å dra designelementene dit du vil ha dem. WordPress tilbyr også profesjonelle maler, men du har færre muligheter til å endre oppsettet. Det er likevel mulig å bytte ut bilder, endre farger og velge egne fonts.
Vi anbefaler at du bruker litt tid på å velge løsning. Tenk over hva du selv er mest komfortabel med. Ønsker du kun en enkel mal som du bytter ut tekst og bilder? Eller vil du ha muligheten til å tilpasse nettsiden ytterligere med drag-and-drop funksjon? Uansett hva du velger, kan du få en flott og ganske unik hjemmeside til slutt. Vi har gjort en stor test av nettsidebyggere som vil gjøre valget enklere for deg.
Du må være forberedt på at det kan tid å sette sammen en nettside. Mange av løsningene har ferdige maler og praktiske funksjoner som lar deg sette sammen nettsiden akkurat som du vil ha den. Likevel så må du prøve deg litt frem, samt ha en klar plan for SEO, konverteringer og ikke minst innhold.
Hvis du ikke synes at slikt er gøy å holde på med, så kan du fort bli frustrert og lei. Du må selv finne ut av ting, dersom det oppstår problemer. Når det er sagt, så tilbyr mange nettsideleverandører kundestøtte av høy kvalitet. Hvor mye støtte og hjelp du får, avhenger ofte av hvilket abonnement du velger.
Mange velger å la en webdesigner gjøre jobben fremfor å designe nettsiden selv. En webdesigner er en pålitelig og god støttespiller når du prøver å lage en nettside. De vet hva som er best med tanke på layout og brukervennlighet. En webdesigner vil blant annet kunne hjelpe med å finne ut av branding, hvordan formidle bedriftens budskap, hva målgruppen din vil ha på et nettsted og hva slags webhotell du bør bruke.
Nøyaktig pris på webdesign avhenger av prosjektets omfang. Hvis du ønsker kun tre enkle sider og har alt av branding, kunderesearch og bedriftens budskap klart, vil prisen være lavere om du vil ha mange sider og hjelp med branding. Prisen vil også avhenge av om du vil ha noen til å oppdatere og drifte hjemmesiden for deg, eller om du kun vil ha et design.
Vi anbefaler å bruke en anbudstjeneste for å finne frem til best egnet webdesignbyrå. Du trenger kun å kort beskrive hva du ønsker, samt oppgi kontaktdetaljer. Deretter vil kompetente og erfarne byrå ta kontakt med deg med tilbud. Seriøse anbudstjenester samarbeider med pålitelige byrå og finner frem til dem som er beste match for deg. Du bør helst snakke med flere av dem du får tilbud av, slik at du får et godt sammenligningsgrunnlag.
Webdesignbyrå kan være akkurat det som skal til for at bedriften din skiller seg ut på markedet. Hvis dere allerede er travle med kundeprosjekter, administrasjon og merkevarebygging, kan dere spare enormt med tid på å få hjelp til webdesign. Hvis dere i tillegg får hjelp med drift og oppdatering, kan dere stole på at alt går som smurt hele tiden. Mange byråer tilbyr også hjelp med SEO, samt produsere innhold for dere.
Det kan bli dyrt på sikt å bruke din dyrebare tid på ting du ikke kan, fremfor å få eksperthjelp med én gang. Da kan du konsentrere deg om de aktivitetene du er best på og som skaper vekst for bedriften. Ofte kan det være direkte lønnsomt å outsource oppgaver som dette. Ikke bare for at webdesigneren kan utforme nettsiden til å øke konverteringer, men også fordi dere frigir dyrbar tid.
Det er ikke sikkert at det er rett for nettopp din bedrift å bruke et webdesignbyrå. Kanskje du har noen i teamet som er rågod på webdesign? Har du lang erfaring i markedsføring og vet nøyaktig hva du vil ha? Eller er det mer fornuftig å bruke budsjettet på andre tiltak? Selv om du slipper å løfte en finger når du velger et webdesignbyrå, så gir du også fra deg kontroll.
De beste webdesigerne vil samarbeide grundig med deg og gi deg utkast, forslag og skisser underveis. Dersom dere ikke har en god, felles forståelse og kommunikasjonen er vanskelig, så kan det også gå utover det endelige resultatet. Vi understreker derfor hvor viktig det er å velge rett webdesigner til å gjøre jobben.
Digital markedsføring kan være et komplisert tema, enten du er nyoppstartet eller en veletablert bedrift. Fra sosiale medier til å bygge epostlister, er det viktig å ha gjenkjennelig branding og budskap som faller i smak hos målgruppen. Det bør være en rød tråd i alle dine designelementer, slik at bedriften din er lett gjenkjennelig. Derfor kan det være lurt å velge et digitalt markedsføringsbyrå til å gjøre denne jobben.
Akkurat dette bør du ha i tankene når du skal utforme en hjemmeside. Designet på nettsiden bør reflekteres i alt av markedsføringsmateriell. Det er derfor ikke bare å snekre sammen noe og slenge det ut på nett. Enten du skal lage nettside selv eller bruke webdesignbyrå, bør du bruke tid på planlegging, branding og markedsanalyse.
En profesjonell nettside er viktig fordi den er en forlengelse av virksomheten din. Potensielle kunder kan se hva du har å tilby og hvem du er. Nettstedet må også skape vekst for bedriften din. Du kan oppnå alt dette både ved å lage nettside selv eller ved å bruke en webdesigner, så sant valget ditt er basert på dine behov og ønsker.