TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

SEO: De beste byråene i Norge i 2024

Trenger du hjelp med SEO? Her finner du vår guide for norske byråer. Du kan lese oppdaterte anmeldelser og lese annen relevant info. Benytt skjemaet på nettsiden dersom du ønsker å motta tilbud fra byråene.

Sorter etter:
Filtrer:
Norge
Om vår vurdering

Slik velger du et dyktig SEO-byrå

av Håkon

|

05. Jul, 2024

Hva er det første du gjør når du skal finne ut av noe på nett? Sjansene er store for at du gjør et Google-søk, enten du skal kjøpe et produkt eller få mer informasjon om noe. Det er her SEO kommer inn i bildet. Dersom du ikke søkemotoroptimaliserer nettstedet ditt, etterlater du penger på bordet.

Hva er SEO?

SEO er forkortelsen for søkemotoroptimalisering; som sørger for at du kommer høyt opp på listen når noen søker på relevante fraser og ord. Det er overhodet ikke tilfeldig hvem du får opp i søket ditt. Det ligger avanserte algoritmer bak resultatene. Det er disse algoritmene du må beherske for å bli synlig på nett.

Fordelen med SEO er at du blir synlig for mennesker som leter etter det du har å tilby. Du slipper dessuten å bruke penger på reklame. Etter at du har fått hjelp med å søkemotoroptimalisere nettstedet ditt, kan du selge, generere leads og nå ut med informasjon på en organisk måte. Det gir deg en enorm fordel i et hardt og konkurransepreget marked.

Hvordan kan du søkemotoroptimalisere nettstedet ditt?

Det finnes mange måter å forbedre SEO. Nettopp derfor er det en fordel å få hjelp av en SEO spesialist som kan iverksette en strategi som passer for din bedrift. Først må dere finne gode søkeord. Det er knallhard konkurranse på enkelte ord. Det betyr at enkelte bedrifter dessverre ikke har sjans å komme særlig høyt opp i søkeresultater, uten å bruke mye tid, penger og ressurser.

Deretter må du få innhold på nettsiden som inneholder disse ordene. Du kan inkludere søkeordene på statiske sider, overskrifter, alt tekst på bilder, ebøker, blogginnlegg, podcast, video og guider. Det er derimot ikke bare innholdet som teller – andre tiltak som kan øke søketreff inkluderer:

  • Bli lenket til fra andre nettsider
  • Forbedre nettsidens metadata
  • Sørge for at alle linker fungerer
  • Oppdatere innhold regelmessig

Kunsten er å finne søkeord som du faktisk kan rangere på, samtidig som mange nok mennesker bruker søkeordene til at du ser resultater. Det er for eksempel vanskelig å få treff på «solkrem», mens det er enklere å score høyt på «ansiktssolkrem», «beste solkrem» og «solkrem test». Lenkebygging er også en egen kunst, da det er svært krevende å få andre til å linke til deg om du sitter på et nettsted som er helt nytt, samtidig som at du ikke har kontaktnettverket til å hjelpe deg.

Research

En av de viktigste tingene med SEO er research. Du er nødt til å publisere artikler folk faktisk søker på. Dette er fordi hver artikkel må spesifiseres rundt et eller to søkeord. Du kan selvfølgelig skrive om uttalige emner og håpe på at det vil funke, men som oftest er det best å være mer målrettet.

En av de mest effektive måtene å gjøre research på er å bruke Google Keyword Planner. Her kan du se hva folk søker på hver måned, og helt konkrete søkeord. Du kan til og med se søk på hele setninger med helt konkrete tall på hvor mange som søker på det. Google Keyword planner er i det store og hele en helt genial statistikkmodell, som er helt uvurdelig i arbeidet med SEO.

Du kan også søke i google, og se på relevante søkeord som google foreslår. Som oftest vil disse inneholde søkeord mange søker på. En annen veldig effektiv metode er å finne din beste konkurrent og kopiere artikler som vedkommende har skrevet. Rangerer nettsiden høyt er det sannsynlig at de også har gjort en god søkeordsanalyse.

Det er veldig mange som gjør SEO i utlandet. Grunnen til dette er at du kan oversette nettsiden din til andre språk, slik at den får mer klikk. Sverige har blant annet nesten dobbelt så mange søk som Norge da de er flere innbyggere. I dette tilfellet er VPN et uvurderlig verktøy, da det lar deg endre IP adresse slik at du kan for eksempel se google som om du var en svensk bruker. Dermed kan du lettere å konkurransen og også kopiere konkurrentene.

Kan du forbedre SEO på egenhånd?

Søkemotoroptimalisering er stadig i endring. Det som fungerte bra for noen år siden, fungerer ikke nødvendigvis like bra nå. Det kan også kreve atskillig med tid og krefter å få best mulig resultat. Vi anbefaler å få profesjonell hjelp med SEO for å være sikker på at du får et bra resultat.

Profesjonelle SEO konsulenter og byråer er oppdatert på siste nytt i bransjen, samt har tilgang til avanserte programmer som f eks. Moz eller Ahrefs, med formål om å spore rangeringen din og finner ut hvilke søkeord du må inkludere. Ikke minst, så implementerer de alt av nødvendige endringer for at du skal score høyt på Google og andre søkemotorer.

Et tiltak kan som nevnt være er å skrive blogginnhold med de rette søkeordene som treffer målgruppen din. Et SEO-byrå undersøker hvor mange artikler du bør ha og hvilke søkeord som må inkluderes. De kan også skrive artiklene for deg, slik at du ikke trenger å bruke tid på tekstforfatting.

Hvor mye koster søkemotoroptimalisering?

Prisen avhenger av prosjektets omfang, og det kan derfor være vanskelig å gi en fast pris. Det ligger mye arbeid bak vellykket søkemotoroptimalisering. For eksempel, det utføres grundige analyser og undersøkelser for å se hvor bra du rangerer nå. Deretter brukes analysene til å fastslå hvilke tiltak som bør iverksettes.

Enkelte bedrifter velger å kun betale for analysene og forslagene. Mange ønsker imidlertid implementering også. Prisen for å iverksette tiltakene kan variere i stor grad. For eksempel, du må beregne penger til skribent om du skal forbedre SEO ved hjelp av oppdatert blogginnhold.

Det finnes flere SEO-byråer som tilbyr enkle, gratis rapporter og analyser i første omgang. Du kan bruke dem for å se om det er hensiktsmessig for deg å forbedre SEO. Du vil som regel få forslag på tiltak og et pristilbud for disse tilbudene sammen med gratis rapport.

Hvordan finne et dyktig SEO-byrå

Vi anbefaler at du kontakter forskjellige SEO-byråer og SEO-spesialister før du bestemmer deg. Du bør be om å få et grundig pristilbud. Sammenlign tilbudene til de ulike byråene for å se hvem som virker best for din bedrift. Dersom det ene tilbudet er veldig mye lavere enn de andre, bør du stoppe opp og spørre hvorfor.

Det kan hende at det kommer mange kostnader som ikke er med i tilbudet. Det kan også hende at arbeidet ikke er av like god kvalitet som de andre. Det er kjedelig å ikke få de resultatene du ønsket deg fordi arbeidet var dårlig utført. Søkemotoroptimalisering er en omfattende prosess, og du kan spare penger på sikt ved å få inn kvalifiserte, profesjonelle mennesker til å hjelpe deg.