Webdesign: De beste byråene i Norge i 2022

Trenger du hjelp med webdesign? Her finner du vår guide for norske byråer. Du kan lese oppdaterte anmeldelser og lese annen relevant info. Benytt skjemaet på nettsiden dersom du ønsker å motta tilbud fra byråene.

Om vår vurdering

Filtrer

Sted

Sorter

Vår anbefaling

Slik velger du en dyktig web designer

Oppdatert: 13. Mai 2022

I dag finnes det mange løsninger for deg som ønsker å bygge nettside selv. Det er imidlertid ikke sikkert at du bør gjøre jobben på egenhånd, selv om du kan. Det ligger nøye planlegging og kartlegging bak en god nettside. Ikke bare skal den representere bedriften, men den må treffe målgruppen godt.

Trenger jeg webdesigner?

Webdesign av dårlig kvalitet kan få potensielle kunder til å tenke at kvaliteten på tjenester og varer også er lav. Webdesign av høy kvalitet får bedriften til å se profesjonell og tillitsverdig ut. Det øker automatisk også tiltroen til varer og tjenester. En god nettside kan dermed føre til økt salg.

Selv om dere synes at nettsiden ser bra ut, så er det kunden sitt inntrykk som gjelder. I tillegg bør nettsiden være søkemotoroptimalisert og optimalisert for leads generering, samt matche bedriftens branding. Designet bør dessuten være optimalisert for desktop, nettbrett og mobil. Et design som tilpasser seg automatisk til ulike skjermer kalles et responsivt design.

Det er dermed mye som skal på plass når du skal designe ny nettside, foruten et lekkert design. Det er vanskelig å tenke på alt, dersom du ikke har relevant kunnskap og erfaring. En dyktig webdesigner som kan hjelpe dere med å få kunder på nett kan derfor være en god investering på sikt.

Planlegg nettsiden nøye

Målgruppen er noe av det første du bør vurdere når du skal ha deg ny nettside. Webdesigneren må få vite hvem målgruppen er for å kunne lage et design som faller i smak. Vi anbefaler at du velger en webdesigner som har erfaring med lignende bedrifter som det du har. De vil ha lang erfaring og kompetanse om målgruppen og bransjen.

Webdesigneren kan hjelpe dere med å planlegge nettsiden og finne ut hvordan dere kan treffe målgruppen. Det er viktig at designet støtter bedriftens mål. Typiske mål kan være salg av produkter, bygge epostliste eller booke salgssamtaler. Andre mål kan være å bygge merkevare og spre informasjon. Det kan være nyttig å sette opp alle mål i en liste for å vurdere hva som viktigst.

Det kan også være nyttig å late som du er en mulig kunde som lander på nettsiden. Hva er du på jakt etter? Hva er det første du ville ha sett etter? Vil du shoppe eller er du på jakt etter underholdning? Hvis du driver en nettbutikk, hvor enkelt er det for kundene å bestille? Er produktene presentert på en god måte?

Det overordnede målet har veldig mye å si for designet. Selv om du ikke skal designe nettsiden selv, bør du drøfte dette med webdesigneren. Det er viktig at webdesigneren har en god forståelse av bedriftens mål, verdier og målgruppe for å utføre jobben på en god måte.

Hvordan velge rett webdesigner

Vi anbefaler at du ber om å få se porteføljen for å vurdere prosjekter som webdesigneren har utført tidligere. Du kan godt be om referanser, omtaler og resultater fra arbeid med tidligere kunder. Ikke vær redd for å ringe dem for å slå av en prat. Det er viktig at du velger noen som er lett å kommunisere med. Tidligere kunder vil kunne fortelle deg hvor bra samarbeidet med webdesigneren var.

Er du usikker på om du skal få hjelp av en frilans webdesigner eller ansette et byrå? Tenk over arbeidets omfang. Er det kun designet som skal på plass? Eller trenger du også hjelp med branding, tekstforfatting, SEO og lignende? I så fall kan det lønne seg å bruke et markedsføringsbyrå som kan gi deg et tilbud på alt du trenger, fremfor å koordinere flere frilansere selv.

Få gode tilbud på webdesignere

Det er vanskelig for webdesigneren å gi deg et godt tilbud uten å sette seg inn i prosjektet. Prisen avhenger av hvor lang tid prosjektet tar, hvor avansert designet er og om du ønsker ytterligere tjenester levert at et byrå med ekspertise innen søkemotoroptimalisering. Pass derfor på at du forklarer behovene dine nøye.

Du bør snakke med flere ulike webdesignere for å få et godt sammenligningsgrunnlag. Sammenlign omtaler, kvaliteten på tidligere prosjekter og kunnskapsnivå. Du bør også sammenligne pristilbudet. Sørg for at alle kostnader er inkludert i tilbudene, slik at du får et så likt sammenligningsgrunnlag som mulig. Ikke vær redd for å si at du sammenligner ulike tilbud.

Dersom det ene tilbudet er vesentlig lavere, bør du kontakte webdesigneren for å spørre hvorfor. Kanskje ikke alle prisfaktorer er regnet med? Blir det ekstra omkostninger når sluttregningen kommer? Ikke fokuser utelukkende på pris heller. Det viktigste er at kvaliteten på nettsiden blir bra. Det kan bli dyrt om du senere må få noen til å fikse opp i eventuelle feil.