Digital Markedsføring: De beste byråene i Norge i 2021

Trenger du et markedsføringsbyrå? Her finner du vår guide for norske byråer. Du kan lese oppdaterte anmeldelser og lese annen relevant info. Benytt skjemaet på nettsiden dersom du ønsker å motta tilbud fra byråene.

Om vår vurdering

Sorter

Vår anbefaling

Slik velger du riktig strategi for digital markedsføring

Oppdatert: 18. September 2021

Det er viktig å velge rett markedsføringsstrategi

Digital markedsføring er et vidt begrep som omfavner annonsering på sosiale medier, søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring, nyhetsbrev og betal-per-klikk-annonsering. Du får best effekt når du planlegger og utarbeider en strategi som treffer målgruppen på tvers av ulike kanaler.

Samtidig må du passe på at markedsføringskanalen passer for bedriften din. Hvis målgruppen din bruker mest tid på LinkedIn, kan det være bortkastet å bruke ressurser på Instagram. Ikke føl deg presset til å være overalt til enhver tid, særlig hvis du er en nystartet bedrift. Begynn med én plattform for digital markedsføring og utvid over tid.

Hvis du er usikker på om du bør få hjelp utenfra, kan det være smart å tenke over hvor mye tid du har tilgjengelig. Det kan kreve en del ressurser og tid for å sette seg inn i ulike digitale markedsføringskanaler og forskjellige strategier. Ikke minst, så bør strategiene følges opp på en god måte for å sikre at de er effektive og lønnsomme.

Det er dessuten svært viktig at du velger kanaler som er hensiktsmessige for bedriften og som treffer målgruppen godt. Erfarne markedsføringskonsulenter har lang erfaring og høy kompetanse. De vet hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Mange velger derfor å få hjelp av markedsføringskonsulenter eller markedsføringsbyråer for å få hjelp med finne en effektiv strategi.

Hvordan lage en digital markedsføringsstrategi

Det er viktig å begynne med å sette mål. Strategien er hvordan du når disse målene. Det kan for eksempel være å selge produkter i nettbutikken, hjelpe kunder med å finne frem til relevant informasjon eller booke salgssamtaler. Det kan være nyttig å sette opp mindre mål på veien mot det store målet.

Strategien bør kunne måles, det vil si at du må nøkkeltall som sier noe om du lykkes eller ikke. Dette kalles for KPI (Key Performance Indicators). Deretter må du velge målgruppe for markedsføringen. For eksempel, vil du nå ut til en helt ny målgruppe eller vil du nå ut til eksisterende kunder?

Vi anbefaler at du setter av tid til å analysere hvor langt du allerede har kommet og hvor dere vil i fremtiden. Hva har fungert tidligere? Hva skal bedriften fokusere på i tiden som kommer? Prioriterer dere tid og ressurser fornuftig på markedsføring, eller er det rom for forbedring? Alt dette vil hjelpe dere med å sette opp en effektiv markedsføringsplan.

Bør jeg velge et byrå eller en konsulent til å hjelpe med markedsføring?

Det kan godt hende at dere ønsker å få hjelp til å utføre markedsføringsplanen. Eller kanskje dere trenger hjelp med å lage en god strategi? Det er mulig å få hjelp fra markedsføringskonsulenter og markedsføringsbyrå, avhengig av prosjektets omfang.

Det kan være tilstrekkelig med en markedsføringskonsulent, dersom du har fokus på én spesifikk markedsføringskanal. Du kan for eksempel få hjelp av en skribent til å skrive søkemotoroptimaliserte tekster hvis målet er å øke SEO rangering. Dersom du skal kjøre reklame på Facebook, Instagram og andre sosiale medier, bør du heller velge noen som har kunnskap om dette.

Det kan være nyttig å velge et byrå for å kombinere flere ulike former for digital markedsføring, slik at dere får en gjennomført og samstemt strategi på tvers av de ulike kanalene. Det kan nemlig kreve tid, krefter og relevant kunnskap for å kunne koordinere dette på en god måte, særlig hvis du bruker flere uavhengige frilansere. Et markedsføringsbyrå vil ha mange ulike konsulenter tilgjengelig og kan koordinere prosjektet for deg.

Få tilbud fra flere ulike digitale markedsføringsbyråer og konsulenter

Det er viktig å ikke bare takke ja til det første og beste markedsføringsbyrået du snubler over. Det kan være store prisforskjeller på tvers av byråer og konsulenter. De forskjellige aktørene kan også spesialisere seg på ulike felt. Du kan spare deg for både penger og frustrasjon ved å bruke tid på å velge rett aktør.

Det kan være umulig for konsulenter og byråer å gi deg en god pris for prosjektet, hvis de ikke får satt seg skikkelig inn i behovene dine. Du bør derfor begynne ved å kartlegge mål, ønsker og behov, slik at denne informasjonen kan ligge til grunn for tilbudet. Pass også på at du får en detaljert kontrakt om hva som skjer hvis ikke strategien blir iverksatt som avtalt.

Vi anbefaler at du innhenter tilbud fra forskjellige markedsføringsbyråer og ulike konsulenter, slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag. Sørg for at du har gitt dem så detaljert informasjon som mulig, slik at de kan gi deg et nøyaktig tilbud. Du bør også lese over tilbudene for å sjekke at alle kostnader er oppgitt i tilbudet. Hvis et tilbud er veldig mye lavere enn de andre, så kan det hende at enkelte kostnader faller utenom.

Trenger du hjelp med søkemotoroptimalisering, så kan det være aktuelt å sammenligne de beste SEO-byråene her.