Grafisk design: De beste byråene i Norge i 2021

Trenger du hjelp med grafisk design? Her finner du vår guide for norske byråer. Du kan lese oppdaterte anmeldelser og lese annen relevant info. Benytt skjemaet på nettsiden dersom du ønsker å motta tilbud fra byråene.

Om vår vurdering

Sorter

Vår anbefaling

Slik velger du riktig grafisk designer

Oppdatert: 18. September 2021

Hva kan en grafisk designer gjøre?

Grafiske designere kan gjøre utrolig mye forskjellig ved å kombinere teknologi og kunst. De jobber med bilder, tekst, utforming av nettsider, annonser, brosjyrer og mye mer. Et bra design kan hjelpe deg med å skille deg ut fra konkurrentene i samme bransje. I dag brukes grafisk design mye til salg, kommunikasjon og markedsføring. Designerne kan blant annet hjelpe deg med:

  • Hjelpe deg med å nå ut til en spesiell målgruppe
  • Sende ut ulike budskap gjennom designet
  • Sørge for at bilder, illustrasjoner eller andre grafiske elementer fremhever budskapet
  • Lage logo, illustrasjoner og grafikk

Det finnes mange grafiske designere som velger å jobbe frilans. Du kan derfor velge å engasjere noen ved behov, dersom det ikke er praktisk å ansette noen fast. Det er også mulig å engasjere en grafisk designer gjennom et designbyrå. Sistnevnte er spesielt praktisk om du har et større prosjekt og trenger hjelp av flere, for eksempel tekstforfattere og apputviklere.

Grafisk design er viktig for salg

Førsteinntrykket har alt å si for dine potensielle kunder. Det spiller ingen rolle om det første mulige kunder ser er en nettside, et magasin eller visittkort – designet må fenge interessen og gjøre et godt inntrykk. Det er derfor viktig å velge en grafisk designer som kan hjelpe deg med å formidle hvem du er og hva du selger.

Det kan være dumt å bare slenge sammen en nettside eller brosjyre selv. Designet setter standarden for hva kunden kan forvente. Ser det profesjonelt ut? Er designet av høy kvalitet? Hvordan treffer designet ønsket målgruppe? Dersom grafisk design gjøres riktig, kan det føre til økt salg fordi dere drar inn flere kunder. Husk at det ikke er du som (slette “som”) personlig som skal like designet – designet bør selge og føre til konverteringer.

Dersom designet er tvilsomt, kan det nemlig få mulige kunder til å tro at produktet eller tjenesten også er av tvilsom kvalitet. Dere trenger imidlertid ikke noe avansert design om dere ikke ønsker det, men dere bør sørge for at designet er godt gjennomført og gjennomtenkt. Da kan det være godt å ha en profesjonell grafisk designer til å hjelpe deg.

Velg riktig grafisk designer for prosjektet

Vi anbefaler å velge en grafisk designer som spesialiserer seg på nettopp det prosjektet du ønsker å gjennomføre. For eksempel, velg en som har høy kompetanse og lang erfaring med salgsbrosjyrer om du skal lage nye produktbrosjyrer. En grafisk designer med relevant kunnskap har en god forutsetning for å treffe målgruppen din.

Du bør også be om å få se portefølje og eksempler fra tidligere arbeid. Erfarne designere bør kunne vise til relevante eksempler som minner om det arbeidet som du ønsker å få utført. Det kan også være lurt å be om referanser fra tidligere kunder. Ta gjerne en telefonsamtale med dem for å få vite mer om hvordan det var å jobbe med designeren.

Vi anbefaler at du henter inn tilbud fra flere forskjellige grafiske designere, dersom du ønsker å engasjere noen på frilansbasis. Du bør også få tilbud fra ulike design- eller webdesignbyrå, hvis du foretrekker å gå gjennom noen andre. Ikke velg første og beste designer – bruk litt tid på å velge rett person for å sikre at du blir så fornøyd som mulig.

Ikke fokuser utelukkende på pris

Pris er selvsagt viktig når du skal velge rett grafisk designer til ditt prosjekt, men du bør ikke fokusere utelukkende på kostnadene. Billig arbeid som utføres på en slurvete måte kan fort koste deg masse penger i form av tapte kunder. Det kan også hende at du ender opp med å betale noen andre til å rette opp i arbeidet. Til slutt ender du opp med å bruke mye mer enn det du hadde sett for deg.

Det er vanskelig å si noe konkret om hvilken pris du kan forvente deg. Kostnaden varierer stort mellom ulike oppgaver. Det er stor forskjell på å lage visittkort, designe logo og utforme en nettside. Du bør være så detaljert som mulig om arbeidsoppgavene, slik at designeren har best mulig forutsetning for å gi deg et nøyaktig tilbud.

Kvalitet bør derfor være første prioritet når du skal velge en grafisk designer. Det blir enklere å finne frem til noen som gir deg god nok kvalitet til riktig pris når du har flere tilbud å sammenligne med. Sørg for at du får et likt sammenligningsgrunnlag når du innhenter tilbud. Det vil si at designerne inkluderer de samme kostnadene i tilbudet. Dersom et tilbud er vesentlig lavere enn de andre, så kan det hende at enkelte prisfaktorer ikke er tatt med og faller utenom.