Hva er responsivt design? Hvorfor er responsivt webdesign så viktig?

Oppdatert: 3. Desember 2021

Det blir stadig mer vanlig å surfe på mobil og nettbrett. Vi er ikke lengre låst til PC for å shoppe, bruke nettbank eller bestille flybilletter. Bedrifter som ønsker å henge med i tiden bør forsikre seg om at de har en mobilvennlig hjemmeside – og et responsivt design er en av de enkleste måtene å gjøre nettsiden tilgjengelig på tvers av enheter.

Hva er responsivt design?

Hva er responsivt design? Responsivt webdesign er en måte å designe et nettsted for automatisk å optimalisere layouten på siden for å se bra ut på alle forskjellige skjermstørrelser. Når en bruker besøker en responsiv nettside på en stor skjerm, blir siden tilpasset den store skjermstørrelsen. Når de besøker på en liten smarttelefon, så er nettsiden tilpasset den lille skjermen.

Vi kan også forklare responsivt design som at CSS og HTML settes sammen for å kunne fungere i alle situasjoner. Istedenfor å ha en forenklet utgave av nettsiden for mobilbrukere og full nettside for PC, kan alle få samme tilgang til innholdet. Brukere slipper dermed å måtte logge seg på PC for å ta i bruk alle funksjoner eller få tilgang til all informasjon.

Elementene på nettsiden krympes, strekkes og justeres, alt etter hvilken enhet du surfer fra. For eksempel, la oss si at du har tre spalter ved siden av hverandre på PCen. Når du går til samme nettside via nettbrett eller mobil, vil de tre spaltene bli fordelt i hver sin lange stripe. Nysgjerrig på hvordan det ser ut i praksis med et responsivt design? 

Eksempelet nedenfor illustrerer hvordan spaltene blir fordelt på PC, nettbrett og mobil:

Hvorfor er responsivt webdesign viktig?

Et responsivt design er viktig fordi brukerne kan navigere på hjemmesiden, uansett hvilke enheter de bruker. Hvis nettsiden din ikke fungerer skikkelig på mobil eller nettbrett, går du glipp av mange potensielle kunder. Mye av dagens markedsføring foregår på nett. Selv om potensielle kunder får høre om bedriften din fra andre kilder, velger sannsynligvis mange av dem å sjekke ut hjemmesiden din først.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå, er det stadig færre som bruker PC. Omtrent 77 % av nordmenn mellom 16 og 74 bruker mobilen for å surfe i 2015. Det er mye som tyder på at tallene har steget enda mer de siste årene. Vi shopper på mobilen, sjekker nettbanken på mobilen og surfer på sosiale medier på mobilen – kort fortalt, du går glipp av en stor kundegruppe uten et responsivt design.

For eksempel, la oss si at du kjører annonser på sosiale medier eller Google Ads. Eller kanskje markedsføringsstrategien din er organisk SEO? Sjansene er uansett store for at brukerne sitter med mobilen og scroller. For at du skal få utbytte av digital markedsføring, må landingssiden være optimalisert for mobil, nettbrett og desktop.

Hva er forskjellen på responsivt og adaptivt webdesign?

Forskjellen på responsivt og adaptivt webdesign er ganske stor. Responsiv design er som sagt “flytende” hvor innholdet blir tilpasset skjermstørrelsen. Det er i praksis samme nettside. Den er bare programmert til å vises på forskjellig måte i henhold til hvilken enhet brukeren benytter seg av. Utgaven av nettsiden er den samme, men størrelse og rekkefølge vises på forskjellige måter.

Adaptivt design derimot er ulike utgaver av samme hjemmeside. Du lager tre versjoner med elementer i ulik størrelse: PC, mobil og nettbrett. Adaptive nettsider kan være en løsning for dem som trenger å bygge opp innhold på en veldig spesifikk måte, for eksempel nettaviser. Responsivt design vil derimot være å foretrekke for de aller fleste.

Du risikerer nemlig at nettsiden ikke ser bra ut om skjermstørrelsen på mobilen ikke treffer riktig. Markedet oppdateres stadig med mobiler og nettbrett i ulike størrelser. Responsivt design er derfor et fremtidsrettet design, ettersom du kan føle deg trygg på at hjemmesiden ser bra ut uansett.

Hva er fordelene med responsiv nettside?

Responsiv design sørger for at hjemmesiden blir mer brukervennlig. Samtidig vises nettsiden din akkurat slik du vil at den skal vises, uansett hvor stor eller liten skjermstørrelsen er. Alle brukerne får nøyaktig samme opplevelse når de besøker nettsiden. Ellers risikerer du at mobilbrukere kommer til en nettside med rotete design som er vanskelig å navigere. Dermed er det også mer sannsynlig at de kjøper eller fullfører det de skulle gjøre på nettstedet ditt.

Responsivt webdesign er den nye standarden, og du har ikke råd til å ligge bak konkurrentene dine. Det blir stadig tøffere å skille seg ut på nett. Brukerne oversvømmes av annonser på sosiale medier, og stadig flere kjemper om oppmerksomhet på søkemotorer. Det holder ikke å bare få trafikk inn til siden din for å konvertere. Du må passe på at nettsiden er utviklet for å konvertere, og da er et velfungerende webdesign et minstekrav.

Hva er vanlige problemer med responsivt design?

Vi har så langt fokusert på alle fordelene. Det finnes imidlertid noen få ulemper som du må ha i bakhodet når du skal lage en responsiv nettside. For eksempel, du kan få problemer om du fokuserer for mye på desktop-versjonen når du utvikler nettsiden. Brukeropplevelsen er annerledes for dem som skal sjekke noe i full fart mens de sitter på trikken, sammenlignet med dem som koser seg i sofakroken med laptopen på fanget.

Du må også være klar over at bilder som ser flotte ut på desktop, kanskje gir et annet inntrykk når størrelsen blir endret på mobil. Husk at spalter brytes stadig nedover, og det er ikke alltid innlysende hvordan de ulike elementene ser ut når de blir stående alene på én rad. Ikke bare anta at alt ser bra ut: Ta deg tid til å sjekke designet grundig i ulike størrelser før du publiserer hjemmesiden.

På samme måte vil altfor lange overskrifter og paragrafer føre til trøbbel. Det er vanskelig å lese store klumper med tekst på nettbrett og mobil. Selv om avsnittet ser kort ut på PC, kan det bli ganske langt på en liten mobilskjerm. Det kan også være svært frustrerende for brukeren å måtte zoome inn og ut for å lese tekst på mobilen. Pass på at brukeren ikke bare scroller nedover en endeløs rekke med tekst.

Hvordan lage et responsivt webdesign?

Hvis du lager nettside selv, kan du velge maler og templates som er responsive. Husk å sjekke hvordan hjemmesiden ser ut på de ulike skjermene. De fleste programmer og verktøy lar deg enkelt bytte visning mellom desktop, mobil og PC. Gjør dette samtidig som du sitter og designer hjemmesiden. Det er enklere å fikse ting underveis, enn å plutselig oppdage at noe ikke funker når du egentlig trodde at du var ferdig.

Foretrekker du å bruke webdesigner for å lage hjemmeside? Sjansene er store for at de uansett vil anbefale deg å bruke et responsivt design. En dyktig webdesigner sørger for at hjemmesiden fungerer som den skal og ser profesjonell ut. Pass likevel på å formidle alle dine ønsker og snakk sammen underveis. Be om skisser og utkast som viser hvordan hjemmesiden vil se ut på ulike enheter.

Det finnes både fordeler og ulemper med å lage nettside selv og bruke webdesigner. Hva du bør velge, avhenger av budsjett, ferdigheter og egne ønsker. Tenk nøye gjennom valget ditt. Uavhengig av hva du velger, har du alle muligheter til å sitte igjen med en velfungerende, mobilvennlig nettside.

Er nettsiden din nettbrett- og mobilvennlig?

Har du allerede en hjemmeside og lurer på om den bør oppdateres? Første steg er å undersøke om nettsiden din er mobilvennlig eller ikke. Hvis du er usikker på om du allerede har et responsivt design, kan du sjekke det her. Skriv inn din URL og trykk på “GO”-knappen. Nå kommer du til en ny side som lar deg sjekke designet på tvers av mange ulike enheter, merker og modeller.

Hva skjer med den gamle hjemmesiden?

Dersom bedriften allerede har en hjemmeside som dere er fornøyde med, så kan det være fristende å oppdatere den. Det er mulig å implementere et responsivt design på eksisterende nettsider. Det enkleste er imidlertid å lage en helt ny hjemmeside. Dere trenger likevel ikke å begynne helt fra scratch. Bruk den gamle nettsiden til inspirasjon, og ta vare på bilder og tekst.

Konklusjon: Nå flere kunder med mobilvennlig nettside

Vi har dekket mye informasjon i denne artikkelen, samt tatt en grundig titt på både fordeler og ulemper med responsiv webdesign. Enten du har skumlest teksten, scrollet til slutten eller trenger en oppsummering, så har vi plukket ut de tre viktigste tre grunnene til hvorfor bedriften din bør ha en mobilvennlig nettside:

  1. Stadig flere mennesker velger å bruke mobil til å surfe, shoppe og søke opp informasjon.
  1. Responsivt design sørger for at alle disse menneskene kan få tilgang til informasjon, innhold og funksjoner, uavhengig av hvilke enheter de bruker.
  1. Det blir stadig flere bedrifter som kjemper om oppmerksomhet på nett. Du risikerer at en stor andel av potensielle kunder går videre til konkurrenten din, hvis hjemmesiden din ikke er mobilvennlig.

Dersom du ønsker at bedriften skal ha en hjemmeside som fungerer både nå og i fremtiden, anbefaler vi å bruke responsivt webdesign som tilpasses alle situasjoner.