TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

SEO Norge

av Håkon

|

11. Mar, 2024

Hva er det første du gjør når du skal finne ut av noe på nett? Sjansene er store for at du gjør et Google-søk, enten du skal kjøpe et produkt eller få mer informasjon om noe. Det er her SEO kommer inn i bildet. Dersom du ikke søkemotoroptimaliserer nettstedet ditt, etterlater du penger på bordet.

Hva er SEO?

SEO er forkortelsen for søkemotoroptimalisering; som sørger for at du kommer høyt opp på listen når noen søker på relevante fraser og ord. Det er overhodet ikke tilfeldig hvem du får opp i søket ditt. Det ligger avanserte algoritmer bak resultatene. Det er disse algoritmene du må beherske for å bli synlig på nett.

Fordelen med SEO er at du blir synlig for mennesker som leter etter det du har å tilby. Du slipper dessuten å bruke penger på reklame. Etter at du har fått hjelp med å søkemotoroptimalisere nettstedet ditt, kan du selge, generere leads og nå ut med informasjon på en organisk måte. Det gir deg en enorm fordel i et hardt og konkurransepreget marked.

Hvordan kan du søkemotoroptimalisere nettstedet ditt?

Det finnes mange måter å forbedre SEO. Nettopp derfor er det en fordel å få hjelp av en SEO spesialist som kan iverksette en strategi som passer for din bedrift. Først må dere finne gode søkeord. Det er knallhard konkurranse på enkelte ord. Det betyr at enkelte bedrifter dessverre ikke har sjans å komme særlig høyt opp i søkeresultater, uten å bruke mye tid, penger og ressurser.

Deretter må du få innhold på nettsiden som inneholder disse ordene. Du kan inkludere søkeordene på statiske sider, overskrifter, alt tekst på bilder, ebøker, blogginnlegg, podcast, video og guider. Det er derimot ikke bare innholdet som teller – andre tiltak som kan øke søketreff inkluderer:

  • Bli lenket til fra andre nettsider
  • Forbedre nettsidens metadata
  • Sørge for at alle linker fungerer
  • Oppdatere innhold regelmessig

Kunsten er å finne søkeord som du faktisk kan rangere på, samtidig som mange nok mennesker bruker søkeordene til at du ser resultater. Det er for eksempel vanskelig å få treff på «solkrem», mens det er enklere å score høyt på «ansiktssolkrem», «beste solkrem» og «solkrem test». Lenkebygging er også en egen kunst, da det er svært krevende å få andre til å linke til deg om du sitter på et nettsted som er helt nytt, samtidig som at du ikke har kontaktnettverket til å hjelpe deg.

Kan du forbedre SEO på egenhånd?

Søkemotoroptimalisering er stadig i endring. Det som fungerte bra for noen år siden, fungerer ikke nødvendigvis like bra nå. Det kan også kreve atskillig med tid og krefter å få best mulig resultat. Vi anbefaler å få profesjonell hjelp med SEO for å være sikker på at du får et bra resultat.

Profesjonelle SEO konsulenter og byråer er oppdatert på siste nytt i bransjen, samt har tilgang til avanserte programmer som f eks. Moz eller Ahrefs, med formål om å spore rangeringen din og finner ut hvilke søkeord du må inkludere. Ikke minst, så implementerer de alt av nødvendige endringer for at du skal score høyt på Google og andre søkemotorer.

Et tiltak kan som nevnt være er å skrive blogginnhold med de rette søkeordene som treffer målgruppen din. Et SEO-byrå undersøker hvor mange artikler du bør ha og hvilke søkeord som må inkluderes. De kan også skrive artiklene for deg, slik at du ikke trenger å bruke tid på tekstforfatting.

Hvor mye koster søkemotoroptimalisering?

Prisen avhenger av prosjektets omfang, og det kan derfor være vanskelig å gi en fast pris. Det ligger mye arbeid bak vellykket søkemotoroptimalisering. For eksempel, det utføres grundige analyser og undersøkelser for å se hvor bra du rangerer nå. Deretter brukes analysene til å fastslå hvilke tiltak som bør iverksettes.

Enkelte bedrifter velger å kun betale for analysene og forslagene. Mange ønsker imidlertid implementering også. Prisen for å iverksette tiltakene kan variere i stor grad. For eksempel, du må beregne penger til skribent om du skal forbedre SEO ved hjelp av oppdatert blogginnhold.

Det finnes flere SEO-byråer som tilbyr enkle, gratis rapporter og analyser i første omgang. Du kan bruke dem for å se om det er hensiktsmessig for deg å forbedre SEO. Du vil som regel få forslag på tiltak og et pristilbud for disse tilbudene sammen med gratis rapport.

Hvordan finne et dyktig SEO-byrå

Vi anbefaler at du kontakter forskjellige SEO-byråer og SEO-spesialister før du bestemmer deg. Du bør be om å få et grundig pristilbud. Sammenlign tilbudene til de ulike byråene for å se hvem som virker best for din bedrift. Dersom det ene tilbudet er veldig mye lavere enn de andre, bør du stoppe opp og spørre hvorfor.

Det kan hende at det kommer mange kostnader som ikke er med i tilbudet. Det kan også hende at arbeidet ikke er av like god kvalitet som de andre. Det er kjedelig å ikke få de resultatene du ønsket deg fordi arbeidet var dårlig utført. Søkemotoroptimalisering er en omfattende prosess, og du kan spare penger på sikt ved å få inn kvalifiserte, profesjonelle mennesker til å hjelpe deg.