En ny nettside kan ofte være et svært kostbart prosjekt, men en dårlig- eller enda verre ikke-eksisterende nettside kan ofte være enda verre. Etterhvert som forbrukerne stadig oftere benytter internett for innhente informasjon, så har det også blitt viktigere med en god nettside som del av identiteten til bedriften. Dessverre dukker ofte nettside pris opp som en utfordring for mange. Vi skal derfor se nærmere på hva det egentlig koster å lage en ny nettside, samt hvilke alternativer du kan velge mellom.
Før vi går nærmere inn på hvilke muligheter du har for å lage en hjemmeside, så skal vi se på hvilke faktorer som påvirker din nettside pris. Her er det spesielt fem faktorer som spiller en viktig rolle i hvor mye din nye hjemmeside kommer til å koste.
En ny nettside er et flytende prosjekt, men det er spesielt noen faktorer som påvirker mer enn andre. Vi skal derfor ta en titt på disse før vi ser nærmere på hvilke alternativer du kan velge mellom for utformingen av siden din.
Et domenenavn vil riktignok ikke løpe opp den største kostnaden knyttet til en nettside, men det er viktig å vite at det er påvirkende faktor. Normalt vil et domenenavn koste deg mellom 100-150,- i året, men det er noen faktorer som spiller inn her. Blant annet vil prisen variere basert på registrar, hvordan top-level domene (TLD) du velger og hvor mange år du ønsker å registrere det for. Eksempelvis vil prisen på et .com og et .no domene variere. Noen Registrarer gir også rabatt dersom du binder deg for mer enn 12 måneder.
Funksjonalitet er en annen viktig faktor du bør tenke på når du skal planlegge kostnaden knyttet til ny nettside. Dette handler blant annet om hvor mye funksjonalitet du skal inkludere, og om det er behov for programmering av unike løsninger. Noen eksempler på dette kan være:
Et punkt mange undervurderer når de skal lage sin første nettside er behovet for vedlikehold. Dette handler ikke bare om å oppdatere utvidelser og programvaren som drifter nettsiden din, men også behovet for å sikre innholdet, testing og forsikre seg om at alt fungerer som det skal. Spesielt etter noen år vil dette være et punkt som ofte blir krevende, da man har tilført innhold over en lengre periode.
Her kan man riktignok finne et selskap som kan gjøre denne jobben for deg, men dette vil igjen påføre økte kostnader knyttet til nettstedet. Dere bør derfor ha tatt hensyn til hvordan vedlikehold av nettsiden skal gjennomføres, samt hvem som er ansvarlig for dette. Noen typiske oppgaver knyttet til dette vil være;
Dette er tjenester som ofte settes ut til byråer eller utviklere for å sikre at det blir gjort på en rutinemessig basis. Her vil kostnaden variere avhengig av størrelse og kompleksitet på oppgaven.
Størrelse er en annen viktig faktor man må ta hensyn til når man skal vurdere nettside pris. Dette handler om hvor mange sider en nettside skal ha, altså størrelsen på arbeidet med utforming av siden. Her har vi utarbeidet en liten tabell som lettere kan illustrere hvor mange sider en nettside vanligvis består av.
Størrelse på nettside: |
Liten bedrift – 8-16 sider |
Stor bedrift – 25 – 75 sider |
Nettbutikk – 100 til 1000 produkter (sider) |
Database (oppslagsverk) – 20 til 2000 sider |
Her er det viktig å merke seg at en nettbutikk med 500 sider ikke nødvendigvis vil koste en formue. Dette skyldes at utviklerne kan lage en produktside som deretter kan kopieres til de øvrige produktene. På denne måten kan selskapet selv gjøre en del av jobben og dermed redusere kostnaden sin.
Sist, men ikke minst vil webhotell være en viktig faktor for hvor mye nettsiden din kommer til å koste. Alle nettsider må være lagret på et webhotell, men her finnes det en rekke ulike løsninger. Eksempelvis kan du velge virtuelle servere, delte servere eller dedikerte servere. Disse har ulike priser og kvaliteter, men også prestasjoner vil variere basert på det valget du tar. Det kan derfor være lurt å tenke gjennom hvor mye belastning en nettside er regnet for, og deretter velge det webhotellet som dekker dette behovet. Husk at du alltid kan oppgradere hosting på et senere tidspunkt, så start heller med noe tilstrekkelig – og oppgrader etterhvert.
Nå som du vet litt mer om hva som vil påvirke din nettside pris, skal vi se nærmere på hvilke alternativer det finnes for utforming av nettsiden din. Her er det primært tre fremgangsmåter du kan velge mellom, og vi skal se hva de forskjellige innebærer.
Det første alternativet vil selvfølgelig være å hyre inn et profesjonelt byrå som gjør jobben for deg. Her er det viktig å merke seg at dette uten tvil vil være det mest kostbare alternativet på listen vår. Imidlertid vil du kunne sette ut hele jobben, så du slipper tenke på hva du trenger gjøre av utvikling, design og funksjonalitet. Det er også lettere å få et godt prisanslag når et profesjonelt byrå budsjetterer jobben for deg. Dette skyldes at de ofte har alle nødvendige ressurser in-house, noe som også gir dem bedre kontroll på kostnaden.
Et annet alternativ du kan velge er å sette ut jobben til frilansere. Dette er ofte rimeligere enn å bruke et byrå, men samtidig er du selv ansvarlig for å holde kontroll på prosjektet. En ny nettside vil ofte kreve en sammensetning av flere frilansere med ulik kunnskap, noe som fort kan bli rotete å holde oversikt over. Dette er riktignok et alternativ, men vi anbefaler kun at du gjør dette dersom du har svært klare rammer for hva som skal gjøres, samt har den tekniske kunnskapen til å vurdere jobben en frilanser har levert.
Eventuelt kan man sette ut deler av prosjektet til en frilanser for å holde den helhetlige kostnaden ende. Men før du gjør dette anbefaler vi at du rådfører deg med det eventuelle byrået du har hyret inn – det er på ingen måte sikkert at disse vil akseptere at du bringer inn noen andre enn deres eget team på et kombinert prosjekt.
Siste alternativ på listen vår er rett og slett å gjøre jobben selv. Det finnes utallige nettsidebyggere på nett som for et fast månedlig beløp lar deg utforme profesjonelle nettsider. Fordelen med dette er at de ikke krever noen kunnskaper om koding og design, samt at de ofte inneholder en rekke maler du kan jobbe med. Dette er et spesielt godt alternativ for deg som vil ha en profesjonell nettside, men har et begrenset budsjett å bruke på oppgaven. Noen gode nettsidebyggere vi kan anbefale er:
Selv om de fleste foretrekker en fast pris når de skal påta seg et nytt prosjekt, så kan det være vanskelig å regne ut nettside pris på strak arm. Som vi har sett i denne artikkelen er det nemlig en rekke ulike faktorer som spiller inn på den endelige kostnaden, men det er også flere alternative løsninger på problemet. Derfor er det viktig å sette seg godt inn i hva man trenger fra en ny nettside, og deretter se på hvor langt man kan komme med det budsjettet man har.
For mer krevende nettsider vil det alltid være lurt å hyre inn erfaringen et byrå kan tilby, men dersom man ikke har pengene til dette kan en nettsidebygger eller frilansere også være aktuelt. Det viktigste å ta hensyn til er at man faktisk får en funksjonell nettside som oppfyller de kravene man har satt innenfor den rammen budsjettet tillater.