TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

9 Prinsipper for godt nettside design

av Lasse

|

05. May, 2023

Skal du lage din første nettside, så er det mange ting du bør ta hensyn til. Vi har derfor forsøkt å hente ut noen av de viktigste prinsippene for å lage et godt nettside design. Her er det viktig å huske at det er et samspill mellom disse prinsippene som sørger for et best mulig resultat. Et effektivt hjemmeside design handler nemlig om langt mer enn bare innholdet på siden. 

Du bør derfor ha de følgende prinsippene i baktankene når du skal designe din neste nettside. Skulle du føle at dette blir overveldende, så går det selvfølgelig an å hente inn et byrå som gjør jobben for deg. Her kan du innhente tilbud gjennom våre sider, og få jobben gjort på en langt mer effektiv måte. 

Nedenfor har vi samlet de ni prinsippene som er viktig å huske på neste gang du skal utforme en nettside. 

1. Formålet med nettsiden din

Har dere en litt sliten nettside og skulle gjerne hatt en ny? En fallgruve mange havner i er at de tar fatt på en ny nettside uten å gjøre tilstrekkelig planlegging først. Dette handler ikke bare om at man skal vise hvilket domene siden din skal ligge på, men også hva den faktisk skal brukes til. Pass derfor på at dere har gjort dere opp en klar formening om hva formålet med nettsiden skal være.

Her kan det være lurt å tenke gjennom hvilke funksjoner en nettside har i dag, samt hva dere ønsker at den skal ha når ny side står klar. Skal den eksempelvis være et knutepunkt mellom salgsavdelingen og potensielle kunder? Eller er det kundeservice og praktisk informasjon som står i sentrum. Kanskje skal den bare være en passiv tilstedeværelse for bedriften på nett? Uansett hva dere har til formål å bruke siden til, så bør dette komme ned på papiret før dere går videre. 

2. Enkelhet 

Selv om det kan være fristende å lage en avansert nettside, så er det enkle ofte det beste. Dette gjelder også for nettsider, så her gjelder det å ikke la seg rive med. Sørg heller for at nettsiden din har et praktisk og brukervennlig design som står i stil med bedriftens øvrige profilering. Spesielt tre faktorer som spiller inn en rolle her er farger, typografi og bilder. 

Korrekt bruk av farger kan være et kraftig kommunikasjonsmiddel, men det kan også være svært forstyrrende. Tiden der man brukte sterke farger på en nettside var for rundt 20 år siden. Sørg derfor for at fargepaletten til nettsiden står i stil med det øvre budskapet deres, uten at det blir ødeleggende for kundeopplevelsen. 

Et annet punkt som mange aldri har gitt en tanke før er typografi. Dette er rett og slett bokstavene du bruker på nettsiden din. Vi snakker altså ikke om teksten, men heller om stilen på bokstavene du bruker. Her bør det være sammenheng på de forskjellige stedene av siden din, og det bør som huskeregel aldri brukes mer enn 3 forskjellige fonts på den samme siden. 

Sist, men ikke minst er det viktig å merke seg bruk av bilder. Illustrasjoner, bilder og videoer er alle utmerkede redskaper for å formidle et budskap, men det er viktig at det er det riktige budskapet. En feil mange nybegynnere begår er at de bruker bilder som forsåvidt ikke er relevant for innholdet på siden ellers. Dette kan fort bli forstyrrende og forvirre brukerne sine. 

3. Navigasjon

Navigasjon er et annet punkt som bør være høyt på listen over prinsipper. Dette handler om hvordan brukerne kommer seg rundt på siden din, og her er det fort gjort å gjøre feil. Brukere er ofte godt indoktrinert med hvordan navigasjon på en nettside bør være lagt opp, og dette er sjeldent noe man bør tukle for mye med. En del designere har latt kreativiteten løpe løpsk på nettopp dette området, men det kan ha katastrofale konsekvenser for brukervennligheten din. 

Du bør derfor sørge for at nettsiden din er så lik andre sider som mulig når det kommer til navigasjon. Her snakker vi gjerne om en tradisjonell meny på toppen av siden, samt en ‘hamburger’ meny der dette er aktuelt (eksempelvis på mobile enheter). Bruk gjerne tid på et kreativt design, men sørg for at navigasjonen følger en vanlig oppskrift. 

4. Visuelt hierarki 

Når vi snakker om et visuelt hierarki, så er det rekkefølgen ulike elementer er plassert på nettsiden din. Her vil de fleste være innforstått med at tittelen kommer først, etterfulgt av bilder og tekst. Dette er måten brukere er vant til at innhold presenteres, samt den som gir en naturlig sammenheng i de ulike elementene på siden din. Sørg derfor for at alt flyter på en naturlig måte, slik at det blir lettere for brukerne å finne frem.

Her er det greit å merke seg at det finnes noe rom for kreativitet, men du bør ikke dra strikken for langt. Forsøk heller å lage noen kreative presentasjoner av innhold enn å rote for mye med hvordan innholdet blir lagt frem på siden din. Når det er sagt, så har vi riktignok sett sider som har klart å gjøre suksess med egne hierarki, men dette er heller unntaket enn regelen. 

5. Innhold

Et godt nettside design sørger for komplimenterende samkjøring mellom design og innhold. Her er det viktig at nettsiden er lagt opp på en slik måte at innholdet kommer klart frem, og man får de beste mulighetene til å legge opp innhold på en ryddig måte. På denne måten får du budskapet frem til leserne dine, noe som kan øke sannsynligheten for konverteringer underveis. 

Dette er spesielt viktig som del av din SEO strategi. En god nettside bruker innhold til å drive organisk trafikk, men da er det også viktig at designet gjør det enkelt å finne frem i innholdet ditt. Om du har en rekke gode innlegg, men ingen finner dem – så vil det være lite sannsynlig at de kommer tilbake til nettsiden din fremfor å bruke andre oppslagsverk. 

6. Grid basert layout

En grid gjør det langt enklere å planlegge nettsiden din, samt sørge for at elementer er lagt opp riktig i henhold til hverandre. Dette har blitt en foretrukket strategi for mange designere, men det ser også ut til at det har blitt populært blant brukerne. Mye av grunnen til dette er nok at nettsidene blir utrolig oversiktlige, samt at du enklere kan finne frem på sider med mye innhold. 

Klare linjer og kolonner sørger for at man kan navigere seg mellom forskjellige bolker med tekst på en effektiv måte. Om du bruker bilder og videoer, så vil dette være enda mer relevant for siden din. Da vil en grid sørge for at ting havner på riktig høyde, og brukerne kan visuelt se hva som henger sammen av ulike elementer. 

7. Nedlastingstid

Har du noen gang vært borti en treig nettside når du googlet deg frem til et svar? Da er sannsynligheten høy for at du endte opp med å forlate siden før den lastet ferdig. Undersøkelser viser nemlig at brukere i dag har en forventning om at nettsider skal laste inn på rundt 2 sekunder eller mindre. Et godt nettside design bør derfor sørge for at både kode og elementer brukt på nettsiden laster så fort som mulig.

Et godt stykke på veien vil være at man bruker optimaliserte bilder, da dette ofte er elementet som tynger ned siden din mest. I tillegg kan det være lurt å bruke lazyload, noe som tilsier at nettsiden bare laster inn de elementene som brukeren faktisk ser visuelt. Deretter lastes ting inn fortløpende når man scroller seg nedover siden. 

8. Mobiloptimalisert

Google har estimert at opptil 70% av trafikken på nett i dag kommer fra håndholdte enheter som smarttelefoner. Imidlertid er det langt fra alle nettsider som er tilpasset så små skjermer. De fleste nye nettsider er selvfølgelig mobiloptimalisert fra et programmerings perspektiv, men det betyr ikke at designet er optimalt. Du bør derfor ta deg tiden til å planlegge hvordan nettsiden skal se ut på mobil – ikke bare i nettleseren.

Dette tar oss tilbake til punkt 3 om navigasjon. Det er nemlig på mobile enheter at navigasjon er det viktigste, og du bør derfor sørge for at siden er lett å bruke på mobile enheter først. Gå deretter tilbake til nettleseren versjonen og tilpasse denne dersom dere ser behov for det nås AMP versjonen er ferdig. 

9. F-strukturert innhold

Dette er kanskje ikke de fleste utenfor design selv har hørt om, men F-strukturert innhold handler om hvordan innholdet på siden din er lagt opp. Her er det ikke Visuelt hierarki, men heller flyten i innholdet som er viktig. Se for deg at du danner en F der innholdet starter fra venstre og går mot høyre. Deretter følger innholdet på nedover før det går mot høyre slik at du i praksis danner en F. Undersøkelser har nemlig vist at det er denne måten de fleste av oss konsumerer innhold på en naturlig måte, og da er det også slik du bør legge vekt på nettsiden din.