En nettbutikk har langt fra de samme oppstartskostnadene som en fysisk butikk, noe som har gjort dem til et attraktivt utgangspunkt for gründere. Imidlertid vil hvilken nettbutikkløsning du velger ha stor betydning for funksjonaliteten du oppnår. Her vet vi av erfaring at det kan være vanskelig å velge når det finnes utallige systemer tilgjengelig på nett.
For å gjøre denne jakten litt enklere har vi derfor valgt å lage en sjekkliste for hva du bør tenke på før du velger løsning, samt hvilke plattformer vi anser som de beste i Norge. På denne måten kan du enklere finne frem til den løsningen som passer deg best og komme i gang med din egen nettbutikk raskere.
Spesielt oppstartskostnader og skalerbarhet vil være viktig når du skal sette opp din første nettbutikk. Her er det store forskjeller i hva du kan forvente av de forskjellige systemene, så pass på at du ikke knytter deg opp mot en løsning påfører deg enorme kostnader i starten.
En typisk feil mange begår når de skal lansere sin første nettbutikk er å fokusere utelukkende på prisen av tjenesten de kjøper. Som et resultat av dette vil mange sitte igjen med et system som ikke er optimalt, eller som gjør det nødvendige å migrere hele nettbutikken din til en ny løsning innen kort tid.
For å hindre at du havner i denne fellen har vi trukket frem noen viktige punkter du bør vurdere før du skal se nærmere på nettbutikkløsning. Dette vil ikke nødvendigvis gi deg alle svarene, men det vil uten tvil gjøre det enklere å avdekke hva man egentlig trenger i en løsning.
En viktig del av det å drive nettbutikk vil alltid være å kunne ta betalt av kundene. Imidlertid har utvalget blitt stort de siste årene, noe som også har ført til hodepine over hvilke betalingsmetoder man egentlig bør tilby. Et snevert utvalg kan sørge for at du mister potensielle kunder, mens et stort utvalg kan påføre bedriften din unødvendige kostnader.
Kort fortalt vil det derfor være en hårfin linje for hvor mange løsninger som er bra, men også hvor mange som er overflødige. Vårt beste tips på dette området vil være at man velger de mest tradisjonelle (Visa, Mastercard, PayPal, Klarna osv.) og deretter ser om behovet for andre løsninger dukker opp underveis. I de fleste tilfeller vil det sjeldent bli etterspurt andre alternativer, men om en bestemt måte skulle dukke opp ofte, så kan du alltids vurdere å tilføre denne.
Konkurransen om kundene er tøff på nett, noe som betyr at brukeropplevelse vil være en viktig faktor å spille på. Da kommer utseende og hosting inn som viktige faktorer for hvordan en potensiell kunde vil oppleve nettbutikken din. Her er det store forskjeller i hva man får inkludert i et abonnement.
Eksempelvis vil Wix og Shopify tilby alt-i-ett løsninger der man får hosting, design og funksjonalitet inkludert i abonnementet sitt. Velger du derimot mer kostnadseffektive løsninger som WooCommerce vil du måtte gå til anskaffelse av dette selv. Da må du passe på at webhotell og utseende er så nært potensielle kunder som mulig, slik at de får en rask og smertefri opplevelse.
Da snakker vi ikke nødvendigvis om at du må ha det råeste webhotellet i starten, men heller at du bør være geografisk i nærheten av kundene dine. Skal du selge produkter til USA vil dette bety at du bør sørge for webhosting i USA – tilsvarende vil en målgruppe i Norge gjøre det nødvendig med hosting i Norge.
Skal du utforme en nettbutikk vil funksjonalitet være viktig, men hva du trenger er ofte variabelt. Dette kan være alt fra et sign-up for nyhetsbrev til kalender og muligheten til å beregne transportkostnader. For deg som webmaster vil det derfor være viktig å vite at man kan tilføre den nødvendige funksjonaliteten dersom dette blir aktuelt.
Her er det store variabler i hva de forskjellige plattformene tilbyr, noe som betyr at du bør velge med omhu. Eksempelvis kan Wix tilby rundt 50 forskjellige applikasjoner som er spesielt utviklet for nettbutikker, mens Shopify har godt over 1000. Pass derfor på at du planlegger hvilke funksjonalitet du vil få behov for, og deretter sikre deg at den aktuelle programvaren er tilgjengelig.
Selv om det finnes mange nettbutikkløsninger, så er det langt fra alle som anbefales til våre lesere. Dette skyldes at mange løsninger rett og slett er middelmådige i bestefall. For å sikre at du starter din nettbutikk med den beste plattformen har vi derfor sett nærmere på noen av våre favoritter. Alle disse har ulike styrker og svakheter, men du kan ta en titt på de ulike konklusjonene for å se hvilken plattform som er best for ditt prosjekt.
Wix har lenge vært en ledende nettsidebygger, men de har også nylig utvidet med en egen modul for nettbutikkløsning. For deg som skal lage en nettbutikk betyr dette at du ikke bare får et godt system for håndtering av kunder, men også raskt og enkelt kan lansere din egen nettside. Wix inkluderer nemlig sin tradisjonelle nettsidebygger i alle abonnementer, noe som gjør det enkelt å designe hele prosessen din.
Fordelen med Wix er at du får en oversiktlig plattform som enkelt lar deg planlegge hele kundeopplevelsen. Her kan du sikre navigasjon, design og backend – alt i samme plattformen. På toppen av dette gir Wix en oversiktlig kostnad gjennom sine syv forskjellige abonnementer. For nye nettbutikker betyr dette full kontroll på kostnadene, samt muligheten til raskt å skalere opp virksomheten din.
Konklusjon: Wix er best for deg som skal lansere en ny nettbutikk og ønsker å holde kostnadene lave i begynnelsen.
Du skal lete lenge etter en nettbutikkløsning som kan tilby mer funksjonalitet enn Shopify. Dette har sørget for at mange tusen nettbutikker i dag bygger på Shopify sin plattform. Denne plattformen tilbyr riktignok ikke en like god nettsidebygger som Wix gjør, men til gjengjeld får du langt bedre funksjonalitet backend.
Shopify tilbyr også langt bedre betalingsmetoder enn Wix – men du bør være oppmerksom på transaksjonsgebyrer. Dersom du skulle velge en annen løsning enn Shopify Payments vil det påløpe kostnader for tredjeparter. De tilbyr et stort utvalg design og maler, men skulle du ønske noe unikt må du mest sannsynlig belage deg på å betale ekstra for dette.
Konklusjon: Shopify er en utmerket plattform, men den kan ha litt stivere læringskurve enn Wix. I tillegg er kostnadene høyere, så den er best egnet for etablerte nettbutikker.
MyStore er en norsk nettbutikkløsning som har blitt stadig mer populær de siste årene. Her får du det vi kan anse som en kombinasjon av Wix og Shopify – bare i en norsk innpakning. Denne løsningen er mest tilpasset det norske markedet, noe som betyr at du bør ha kontroll på målgruppen din før du eventuelt går for MyStore.
På den sterkere siden kan MyStore tilby betalingsmetoder som nordmenn flest er kjent med. Blant annet kan du benytte Vipps og Klarna, noe som ikke er tilgjengelig hos Wix og Shopify. De tilbyr også et attraktivt system der du raskt og enkelt kan utforme nettbutikken din på egenhånd. Skulle du derimot ønske noe spesielt kan du be om assistanse fra MyStore slik at en profesjonell designer gjør jobben for deg.
Konklusjon: MyStore er en nyttig plattform for deg som sikter på det norske markedet, og dermed ikke har behov for utenlandsk støtte. Her får du alt du trenger for betalingsmetoder og sterke servere i Norge.
Sist, men ikke minst er WooCommerce en populær plattform som kan være aktuelt for nye nettbutikker. Den store forskjellen mellom WooCommerce og de andre plattformene på denne listen er at førstnevnte er helt gratis. Imidlertid er det viktig å merke seg at WooCommerce er langt fra gratis.
Du vil nemlig måtte sørge for hosting, domenenavn og eventuelle utvidelser gjennom WordPress dersom du ønsker å bruke WooCommerce. På denne måten vil du riktignok spare en del på WooCommerce plattformen, men det er langt fra gratis å sette opp en WooCommerce nettbutikkløsning.
Konklusjon: WooCommerce er en utmerket løsning for store nettbutikker, men den krever at man har litt kunnskaper om hvordan sette opp en WooCommerce/WordPress nettside. Du bør derfor forvente en relativt stiv læringskurve.
Om du går med en gründer i magen kan én nettbutikk ofte være det første steget på veien. Imidlertid er det viktig å vite hvilke fallgruver du kan møte på veien. For å gjøre denne veien litt enklere har vi derfor sett nærmere på hvilke nettbutikkløsning du bør vurdere for ulike nettbutikker, samt hva du bør tenke på før du trekker en konklusjon.
Målet med dette har vært å gjøre det litt enklere å velge blant de utallige løsningene som finnes på nett. En solid nettbutikk er langt mer enn bare utseende, noe som betyr at du også må passe på hvilken plattform du bygger din fremtidige suksess på. er kan det være mange fristelser underveis, så pass på at du velger den som er best egnet for både produkter og målgruppe du har til hensikt å promotere.