TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

Hjemmeside for små bedrifter: Slik burde du gå frem

av Lasse

|

02. Nov, 2023

Uansett om du har en stor eller liten bedrift, så vil det være behov for en digital tilstedeværelse. Her snakker vi ikke bare om bedrifter som selger digitale produkter og tjenester, men også de som har tradisjonelle utsalgssteder. Forbrukerne i dag vil mest sannsynlig søke seg frem til målet sitt, og mangel på en nettside vil da automatisk kaste deg ut av konkurransen. 

Til tross for dette er det mange bedrifter som fortsatt ikke har en skikkelig tilstedeværelse på nett. Dette kan skyldes at man har små budsjetter eller bare ikke vet helt hvor man skal starte. Heldigvis trenger det ikke være komplisert å lage en hjemmeside for bedrift, noe vi skal vise deg i denne artikkelen. 

Her har vi lagt opp hvordan du kan planlegge, utforme og lansere din egen nettside i bare 9 enkle trinn. Klar for å komme i gang? La oss se nærmere på hvordan du kan lage en hjemmeside for din bedrift i dag. 

1. Hva er formålet med nettsiden din?

I de fleste tilfeller vil en hjemmeside benyttes som en plattform der bedriften kan kommunisere med potensielle kunder. Dette kan være gjennom innlegg med informasjon om selskapet og tjenestene deres, eller en mer målrettet nettbutikk. Et utgangspunkt for enhver hjemmeside vil derfor være å avgjøre hvilket formål hjemmesiden skal ha for bedriften din. 

Her er det lurt å planlegge hvordan man ønsker at brukeropplevelsen skal utformes, samt hvordan navigasjon skal legges opp. Dersom du ikke har til hensikt å ta betalt for tjenester på nettsiden din, så vil dette spare deg en del tid underveis i oppsettet. Imidlertid kommer vi tilbake til dette i trinn 5 av denne guiden. 

2. Velg domenenavn

Når du har bestemt deg for hva du ønsker ut av nettsiden din, så vil det være tid for å velge et domenenavn. Dette vil være en av de viktigste delene av nettsidene dine og bør derfor tenkes nøye gjennom før du velger. Husk at domenenavnet vil være den permanente adressen til nettsiden din, og ofte førsteinntrykket for noen som skal finne nettsiden din. 

Et godt domenenavn bør være relevant for virksomheten, men det bør også være så kort som mulig. Forsøk derfor å unngå bruken av tall, bindestreker og andre tegn som kan komplisere adressen din. Deretter vil det være tid for å velge top-level domain eller såkalt TLD. Dette er endingen som kommer etter domenenavnet ditt. 

I de fleste tilfeller vil .no eller .com være de mest relevante for selskaper i Norge. Unntaket er for organisasjoner som kan bruke .org, men i de fleste tilfeller anbefaler vi de to første. Dette skyldes at forbrukerne har god tillit til denne typen TLD, samt at det kan bidra positivt for din søkemotoroptimalisering senere. 

3. Velg webhotell

Straks du har plukket ut et domenenavn vil du trenge et sted dette kan bo. Webhotell er nemlig der du vil lagre nettsiden din – noe som betyr at du må velge dette før du kan utforme nettsiden din. Her finnes det mange ulike valg som avhenger av budsjettet du har til å bygge en nettside. Imidlertid kan vi anbefale at man i utgangspunktet velger et rimelig alternativ for helt nye nettsider. 

One.com

One.com er en praktisk leverandør av nettsidebyggere og webhotell. Her vil du finne rimelig hosting som sørger for lave oppstartskostnader for nettsiden din. I de fleste tilfeller vil dette være tilstrekkelig for en bedrift, men om du skal ha en stor nettside med høy trafikk, så kan One.com være et mindre egnet valg. Pass derfor på at du ser hvilke spesifikasjoner du trenger før du velger endelig webhotell. 

Hostinger

Ønsker du rimelig webhotell er det vanskelig å ikke nevne Hostinger. På lik linje med one.com er dette en aktør som streber etter å tilby de rimeligste alternativene for kundene sine. For deg som skal lage en nettside betyr dette at du finner kostnadseffektiv hosting spesielt tilpasset WordPress. Vi har tidligere anbefalt Hostinger som et godt utgangspunkt, og dette er vi komfortable med i denne sammenheng også. Selv om Hostinger har langt fra de mest effektive serverne, så vil de uten tvil være et utgangspunkt som raskt lar deg skalere opp nettsiden din. 

4. Bygg nettsiden din

Nå begynner ting å falle på plass, noe som betyr at vi kan begynne på utformingen av selve nettsiden. Her kan du enten hyre inn et byrå til å gjøre jobben for deg, eller du kan selv gjøre det ved hjelp av en nettsidebygger. Det er også verdt å merke seg at dersom du velger å gå for en nettsidebygger, så vil du slippe å tenke på trinn 3 (hosting er inkludert i de fleste abonnementer). 

Webnode

Webnode er en enkel nettsidebygger som lar deg bygge nettsider uten behov for koding eller forkunnskaper. De har utviklet en praktisk nettsidebygger der du bruker dra-og-slipp verktøy til utformingen. Plattformen er brukervennlig og er spesielt utviklet for nybegynnere. Det vi liker spesielt godt med denne er at du kan endre nettsider underveis, noe som betyr at du slipper store redigeringsverktøy for oppdatering av nettsiden din. 

Wix

En annen populære nettsidebygger er Wix. Selv om denne plattformen tidlig fikk et dårlig rykte på seg, så har de gjennomført betydelige oppgraderinger de siste årene. For deg som bruker betyr dette at du raskt og enkelt kan lage en profesjonell nettside uten behov for koding. Noe av det beste med Wix er at du kan velge fra mer enn 800 ulike maler, så her finnes det uten tvil noe for alle.

Byraguiden Wix

5. Sett opp betalingsløsning (om relevant)

Om du har til hensikt å selge produkter på nettsiden din vil du trenge en betalingsløsning for dette. Her vil lokasjon ha noe å si for hvilken løsning du velger, men også hvilke kort du ønsker å tilby. Har du derimot ingen tanke om å selge produkter, så vil det være greit å hoppe over dette trinnet i guiden for nå. De fleste nettsidebyggere kommer med integrert betalingssystem, men du kan også velge å tilføre løsninger fra eksterne leverandører om du ønsker dette. 

6. Test og publiser nettsiden din

Har du kommet hit bør du ha en nettside som er klar med innhold og de funksjonaliteter du trenger. Det som gjenstår da er testing og publisering av nettsiden din. Her anbefaler vi at du lar noen andre teste de forskjellige funksjonalitetene for å bedre oppdage eventuelle feil og mangler. Mange kan se seg litt blind på eventuelle feil når man allerede har tilbrakt mange timer for utforming av en nettside. Når du er komfortabel med at alle feil og mangler er rettet opp, så vil det være tid for å publisere den ferdige nettsiden din. 

7. Markedsfør nettsiden din 

Hjemmesiden din vil nå være publisert, men ikke forvent at noen skal løpe ned dørene dine. De fleste nye nettsider må nemlig bygges opp organisk, noe som betyr at du må markedsføre dem på lik linje med andre produkter. For så lenge ingen vet at du har en nettside, så vil heller ingen forsøke å besøke den. Det blir litt som å åpne en butikk, men ikke fortelle noen hvor den befinner seg. 

På dette punktet kan det være lurt å legge en klar strategi for hvordan du har til hensikt å markedsføre hjemmesiden din. Vi anbefaler at du benytter sosiale medier og andre kanaler som bedriften allerede har, samt ser på hvilke muligheter som kan øke eksponeringen mot din foretrukne målgruppe. 

8. Invester i søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å gjøre nettsiden din så synlig som mulig for søkemotoren. Dette bygger på bruken av nøkkelord, relevant innhold og lignende. Skal du eksempelvis lage en nettside der du skal fremheve gode robotstøvsugere, så er det helt essensielt for den organiske trafikken din at SEO implementeres riktig på nettsiden din . Om du ikke har den nødvendige kunnskapen om SEO bør du derfor vurdere å hyre inn et byrå som kan etablere en god strategi for deg. 

Du bør merke deg at SEO handler om langsiktig arbeid og ingen kan love gode resultater på kort tid. Pass derfor på at du har en langsiktig strategi som lar potensialet til nettsiden komme til syne slik det er tiltenkt. I begynnelsen kan det være lurt å kombinere SEO med en strategi der man benytter seg av betalte annonser i søkemotoren. Dette vil bygge trafikk som over tid kan styrke den organiske trafikken din ytterligere. 

9. Vedlikehold nettsiden din

Sist, men ikke minst vil det være viktig å opprettholde kvaliteten på nettsiden. Dere bør derfor ha en klar strategi for hvordan hjemmesiden skal vedlikeholdes over tid. Her snakker vi ikke bare om oppdateringer av programvare, men også om innhold slik at siden holder seg relevant. Dette vil bidra til bedre SEO resultater, samt at besøkende finner relevant informasjon. 

Oppsummering

En god nettside er viktig for alle bedrifter, men langt fra alle vet hvordan man kommer i gang med en. Vi har derfor sett nærmere på hvordan du kan lage en egen hjemmeside i bare noen få enkle trinn. Hensikten med dette er å vise hvilke muligheter som finnes uten at du må ut med store beløp i form av et designbyrå eller digital markedsføringsekspertise