TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

Slik leier du ut hjemmekontor fra boligen til bedriften

av Lasse

|

13. Nov, 2023

Vurderer du å leie ut hjemmekontoret til bedriften din? Du som privatperson kan få en ekstra, skattefri inntekt, samtidig som bedriften kan trekke fra husleien som driftskostnad. Det er imidlertid en del skatteregler og krav som du må være obs på for å ikke gå på en økonomisk smell. Vi tar en nærmere titt på nettopp disse kravene, samt hvordan du kommer i gang med leieforholdet.

Hvordan leie ut hjemmekontor til bedriften

Mange som har egen bedrift velger å sitte på hjemmekontoret, enten fast eller ved behov. Hvis du har et aksjeselskap (AS), kan du helt fint leie hjemmekontoret i boligen din til bedriften din. Du må bare være obs på skattereglene. Du må nemlig leie ut mindre enn halve boligen din (beregnet i utleieverdi og ikke fysisk størrelse) for å unngå å betale skatt.

Fordelen med denne løsningen er at du får en skattefri inntekt som kan trekkes fra som driftskostnad for selskapet. Du kommer i gang ved å opprette en kontrakt og inngå en formell leieavtale. Men vent litt før du lager en leiekontrakt til deg selv – hjemmekontoret må imøtekomme kravene til Skatteetaten for å kunne regnes som et godkjent lokale.

Leieforholdet må være reelt, for eksempel at du har tilgang til kontoret uten å måtte spasere gjennom andre rom i boligen. En kjellerleilighet kan være et godt eksempel på hjemmekontor som du kan leie ut til bedriften din. I tillegg må bedriften ha en god grunn til å leie lokaler av sine ansatte. Husleien må også være reell.

Alternativt kan du som ansatt i AS kreve at arbeidsgiver – altså bedriften – dekker utgiftene til hjemmekontor. Alle skattytere kan dessuten ha krav på skattefradrag for hjemmekontor. Det mest lønnsomme vil for de aller fleste være å kreve at arbeidsgiver dekker kostnadene, fremfor å benytte seg av fradragsretten.

Pass på skattereglene

Hvis du som privatperson leier ut hjemmekontoret til bedriften, må du være obs på skatteregler når du skal selge boligen din. Den andelen som du har leid ut til bedriften blir nemlig skattepliktig. Du betaler skatt av eventuelle gevinster, og du kan kreve fradrag ved tap.

Det kan være lurt å beregne hvor mye skatt du eventuelt må betale før du krever skattefradrag. I så fall kan du be om verdivurdering og forventet salgspris av en eiendomsmegler. Gevinsten er salgssum minus kjøpesum, eventuelle påkostninger ved boligen og kostnader forbundet med selve salget. Det er ikke gitt at du får solgt boligen til forventet salgspris, men du kan lage et foreløpig anslag.

Du unngår å skatte ved å avslutte leieforholdet minst 12 måneder før du selger boligen. Men her må du regne ut hva som er mest lønnsomt. Bør du beholde leieinntektene det siste året eller vil du helst slippe å skatte av gevinsten? Det kan hende at det er mest lønnsomt å leie ut, dersom hjemmekontoret utgjør en liten andel av boligen. Utgjør hjemmekontoret en stor andel av boligen, kan det tvert imot lønne seg å avslutte leieforholdet i god tid.

For deg som har enkeltpersonforetak

Selv om du strengt tatt ikke kan leie ut hjemmekontoret til eget enkeltpersonforetak, så kan det hende at du kan få skattefradrag. Dette er et standardfradrag på en gitt sum. Vi anbefaler hvilket beløp som gjelder for det aktuelle året. Beløpet lå for eksempel på 2050 kroner i 2022.

Følgende krav må innfris for at du skal få fradraget:

  • Du disponerer halvparten av boligen selv
  • Du bruker boligen i minimum halve året
  • Årlig leieinntekt må være under 20 000 kroner, dersom du har bolig med utleie
  • Boligen kan ikke bestå av tre eller flere boenheter

Alternativt kan du få fradrag for faktiske kostnader som for eksempel strøm. Du får imidlertid ikke dekket hele strømregningen. Istedenfor må du regne ut hvor stor andel hjemmekontoret utgjør av huset ditt. Du får kun fradrag for kostnader for den andelen som brukes til kontor. Du kan bruke utleieverdi som målestokk.

La oss si at du kan leie ut hele boligen din for 20 000 kroner i måneden. Hjemmekontoret kunne vært leid ut til 4000 kroner. Det utgjør 20 % av utleieverdien, og dermed kan du få 20 % skattefradrag for kostnader som strøm, relevante forsikringer knyttet til bolig, kommunale avgifter, utvendig vedlikehold og lignende.

Du må være obs på at hvis du krever skattefradrag for hjemmekontor som ENK, så blir andelen som brukes til kontor skattepliktig ved et eventuelt boligsalg. Hvis vi holder oss til samme eksempel, så må du skatte av 20 % av gevinsten. Alternativt kan du la være å bruke rommet som hjemmekontor og ikke kreve skattefradrag det siste året før du skal selge. Isåfall er ikke rommet skattepliktig lengre, ettersom du bruker det som privatperson og ikke til hjemmekontor.

Konklusjon: Du kan leie hjemmekontor til eget AS

Du står fritt til å leie hjemmekontor til eget AS, men det kan du ikke gjøre om du har et ENK. Hjemmekontoret må imidlertid innfri en rekke krav for at du skal kunne leie det ut. Alternativt kan det hende at du som skattyter har krav på fradrag for hjemmekontoret. Du kan også få skattefri godtgjørelse av arbeidsgiver – altså aksjeselskapet ditt – som dekker eventuelle kostnader knyttet til kontoret.

Vi anbefaler at du tenker nøye gjennom alle alternativene, slik at du velger den løsningen som passer best for din situasjon.