TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

Lage app med Flutter: Slik kommer du igang

av Lasse

|

27. Feb, 2023

Det er mange som tenker at det koster mye tid og penger å lage en app, men dette stemmer nødvendigvis ikke – hvis du vet hvor du skal starte og hvordan du skal navigere deg videre når du først er i gang. Det er mange ulike veier du kan starte på når du først ønsker å komme i gang med apputvikling, og i denne artikkelen skal vi fokusere på en av de mest mest kostnadseffektive og tidsbesparende metodene å komme i gang med apputvikling på, nemlig ved å bruke Flutter som programmeringsspråk.

Flutter – et “effektivt” programmeringsspråk

Flutter er et nytt programmeringsspråk som vokser raskt. Grunnen til at det vokser, er fordi man skriver kode for både iOS og Android på én og samme tid. I tillegg er det det er et fantastisk språk å skrive kode i. Alt du skriver av kode for Google Play, fungerer også for App Store. Men det beste av alt, det fungerer også for nettsider. Helt fantastisk! Det vil da si at du trenger kun ett språk for å lage noe for flere plattformer.

Men hvorfor er det fantastisk? Jo, for vanligvis trenger man å skrive kode for Android (Kotlin) og kode for iOS (Swift). Dette krever dobbelt så mye tid, og dersom du ansetter noen til å kode appen din så trenger bedriften å ansette dobbelt så mange. Trenger man i tillegg en nettside, så blir det plutselig en jobb til som må gjøres, fordi det må kodes i et annet språk igjen. Derfor er det så mye enklere å kun kode i et språk, som gjør det formålstjenlig for deg som bedrift, men også for dine forbrukere som har produktet ditt tilgjengelig overalt.

Andre plattformer som kan benyttes

Det finnes selvfølgelig andre plattformer man kan bruke. Noen av de mest populære plattformene å bruke er 

  • Flutter (cross plattform development, hvor man utvikler app for Google Play, App Store og nettsider/webutvikling).
  • Swift (utvikling for App store / iOS)
  • Kotlin (utvikling for Google Play / Android)
  • React Native (også en plattform hvor man kan utvikle både for App Store og Google Play)

Det finnes alltid fordeler og ulemper med de ulike programmeringsspråkene, og man må nesten finne ut hva som passer for deg og din app. En apputvikler kan også hjelpe deg med å finne ut av hva som passer best for deg og dine mål med appen. Noen ganger kan det være bedre å utvikle i Swift og Kotlin, fordi man får fokusert mer på funksjonene til selve mobilen, mens noen ganger klarer man å basere seg på en del plugins som allerede eksisterer, og dermed kan bruke Flutter og React Native. Hvorvidt man skal bruke Flutter versus React Native, er egentlig hipp som happ, og handler stort sett om å ta et valg. Det er ikke mye som skiller de to fra hverandre, stort sett handler det om kodingen.

Mange utviklere mener at Flutter er enklere, på bakgrunn av at den tilbyr raskere iterasjoner enn React Native. Man har automatisk en rekke forhåndslagde “widgeter” som kan benyttes i Flutter, og dersom man ønsker å gjøre justeringer så kan man høyreklikke på en “widget” og wrappe denne med en ny widget dersom man ønsker det. Dette betyr at man slipper å slette og omskrive kode, som gjør at det går mye raskere. 

Det er også flere som mener at Flutter er raskere enn React Native på innlasting av app og sider, men den største fordelen er at Flutter har en “hot reload” funksjon som gjør det mulig å se endringer man gjør i appen i sanntid. Dette sparer apputviklere for mye tid, fordi det vanligvis kan ta opptil flere minutter å kompilere kode for å se hvordan den kjører. Under utvikling av en app i Flutter, vil dette da spare deg for mye tid i lengden.

MVP

Det som er viktigst å tenke over når man skal utvikle en app fra scratch, er at man lager en MVP først. En MVP står for “minimum viable product” og handler om å først lage rammeverket for appen, og deretter legge til flere og flere funksjoner ettersom det er behov for det. Dette hjelper deg å få ideen din til å bli virkelig, og å teste ut hva markedet mener om ideen din. For alt man vet, så kan en god idé være en dårlig idé og en dårlig idé være en god idé. Derfor er det viktig å først og fremst gjøre markedsundersøkelser, men også å ikke bite over for mye på en gang når det gjelder funksjonaliteten til appen din – anbefaler IT bedriften Exuma

Noen ganger ønsker kundene at du skal implementere noe du ikke hadde tenkt over, mens andre funksjoner du mener er viktig plutselig ikke er så viktig for kunden. Det handler derfor om å publisere rammeverket sitt, så motta tilbakemeldinger fra en testgruppe, for så å deretter gjøre endringer, samt legge til nye funksjoner som er mest ønskelig.

Kostnader

Ved at man redusere kodebasen fra 2 språk til 1, så reduserer du også kostnaden til nærmest halv pris, fordi du også reduserer bemanningen som trengs for å utvikle appen. Likevel er det noen deler som tar litt tid fra starten av, og som er felles, som man ikke kommer unna, uansett om det er ett eller to kodespråk man bruker for å utvikle appen. Det vil derfor være veldig vanskelig å lage en app for mindre enn 50 000 kr.

Det som man minimum må gjøre, og som tar en del tid er å:

  • Sette opp Google Play
  • Sette opp App Store
  • Sette opp utvikler miljø og passe på at alt blir lagret og ikke går tapt (Github)
  • Teste appen underveis
  • Laste opp appen (opptil flere ganger for å teste den ut før publisering)

Bare dette i seg selv vil ta en del tid og ende opp med å koste 50 000 kr, og da har vi ikke skrevet mange linjer kode.

I tillegg kommer pris for

  • innlogging
  • sette opp database
  • forhåndsbestemme design (prototype i Figma/Adobe XD)
  • opprette, lese, oppdatere, slette fra database
  • kode alle sidene til appen (design)

I tillegg kan det være at du ønsker å

  • koble opp mot en betalingstjeneste
  • legge til annonser
  • ordne freemium app
  • legge til push varsler osv.

Dette vil da øke prisen. Det er derfor lurt å sette av minimum 200 000 kr til utvikling av app. I tillegg kan det være lurt å skaffe deg flere pristilbud og sammenligne tilbudene.

Oppsummering

Det finnes mange forskjellige måter å utvikle en app, og denne artikkelen hovedsaklig om det som er den raskeste måten å lage en app på, ved å utvikle en app via Flutter. Dette er en cross-plattform app development som utvikler apper for flere plattformer samtidig, som gjør at man slipper å skrive samme kode flere ganger for å få ut en app på Google Play og App Store. Dette kan gjøre det kostnadseffektivt, og tidseffektivt. Likevel er det en del felles kulepunkter for alle apper som utvikles, uansett om det er med ett eller to kodespråk. For selve rammeverket vil man derfor komme opp i minimum 50 000 kr for å få appen utviklet.