TjenesterUtforsk
ArtiklerUtforsk
Om ossBli kjent med oss
Registrer byråSamarbeid med oss

Hvordan bli synlig på Google med blogg

av Lasse

|

26. Feb, 2023

Ønsker du å bli synlig på Google? En klisjé har etter hvert blitt at det beste stedet å begrave et lik, er på andresiden av et Google-søk. Klisjeen er naturligvis humoristisk, men den bærer også med seg en viktig sannhet: Synlighet i Google er helt essensielt for din bedrift.

Men hvordan oppnår du egentlig bedre synlighet i Google? Det finnes mange tips og triks for å oppnå bedre rangeringer. I denne artikkelen skal vi ta for oss hvordan du kan oppnå bedre synlighet ved hjelp av blogg.

SEO-artikler fungerer fortsatt

Ønsker du å bli synlig på Google i 2023, så fungerer fortsatt SEO-artikler. Disse artiklene er kort og godt skrevet med det formål om å rangere høyere i søkemotoren. Artiklene vil gjerne fokusere på å rangere for ett spesifikt søkeord.

Til eksempel kan en frisør i Sandefjord skrive en artikkel med fokus på søkefrasen «frisør i Sandefjord». Målet vil da være å dukke opp foran potensielle kunder som søker på denne frasen i Google. En velformulert og velarbeidet SEO-artikkel vil rangere høyt i søk.

Men hvordan setter du i gang med å skrive en SEO-artikkel for å bli synlig på Google?

Søkeordsanalysen gir deg all innsikten du trenger

En såkalt søkeordsanalyse kan gjennomføres med SEO-verktøy. Dette er en analyse som gir deg innsikt i hva nordmenn faktisk søker på, og hvor ofte de gjennomfører disse søkene. For eksempel vil søket på «frisør» ha mye høyere volum enn søket på «frisør i Sandefjord».

Analysen vil både avdekke åpenbare og helt nye søkeord for din bedrift. Flere bedrifter finner ut at kundene deres ikke søker med de samme begrepene som bedriften selv benytter. Visste du for eksempel at det gjennomføres over 500 månedlige søk på «tannforsikring», et begrep bransjen selv ikke bruker?

Ved hjelp av fokus på søkeord med høyt volum, vil du øke trafikken til din nettside. Men det er ikke alltid søkeordene med høyest volum gir deg den beste trafikken. Se casen nedenfor som et illustrerende eksempel:

Dintekstforfatter.no – Case for søkeordet «tekstforfatter»

Dersom en driver med tekstforfatting, vil det være naturlig å forsøke å ranke for søkeordet «tekstforfatter». Det utføres omtrent 350 månedlige søk på ordet «tekstforfatter». Her er det fristende å satse alle pengene på å ranke nummer 1 på denne søkefrasen.

Analyserer man derimot søkeresultatene i Google, ser man intensjonen bak mange av søkene. Det er flere som ønsker både å studere til tekstforfatter og å jobbe med dette. Kun en liten andel av søkene handler faktisk om intensjonen å kjøpe tjenesten tekstforfatting.

For eksempel vil en søkefrase som «tekstforfatter pris» kun ha 10 månedlige søk. Allikevel er det klart at personene bak disse søkene har en intensjon om å kjøpe tjenesten. Søkefrasen «tekstforfatter» har stor konkurranse, mens søkefrasen «tekstforfatter pris» nærmest er bortglemt av alle.

Kort oppsummert er ikke høyt volum alltid det viktigste. Søkeintensjonen, og hvor sannsynlig det er at søker faktisk leter etter deg, er minst like viktig. Du kan tjene mye på å finne søkeord med lavt volum der det også er liten konkurranse, og rangere på disse.

Tips til oppstart av blogg

Nå som du vet litt om analysebiten, skal du begynne å skrive innlegg. Dette gjøres best ved å opprette en blogg på nettsiden din. Her anbefales det å publisere innlegg minst én gang i uken. Bruk søkeordsanalysen og resultatene i SERP til inspirasjon for innlegg.

Du kan dessuten skrive om mange nærliggende emner. Som frisør kan du for eksempel skrive blogginnlegg om «slitt hår». Kanskje dette trekker trafikk fra personer som vil kjøpe et produkt du har til salgs? Muligens tar de da også hårklippen hos deg.

En blogg med SEO-artikler skal hovedsakelig dra inn trafikk til nettsiden din, men den vil også besvare spørsmål kundene dine har. Alle søk i Google må sies å være spørsmål. Kundene dine er på utkikk etter svar til sine behov.

Bli synlig på Google, og hold det gående!

Etter noen måneder vil du begynne å merke en forbedring i trafikken til nettsiden. Smør deg med tålmodighet, og fortsett å skrive gode innlegg med søkeord i fokus. Etter hvert vil du oppleve et godt oppsving i omsetningen din. Men ikke gi deg der!

En av de største feilene bedrifter gjør innen SEO-arbeid, er at de stopper innsatsen når trafikken kommer inn. Ikke bare bli synlig på Google, men hold deg synlig på Google. Det krever at du poster SEO-artikler jevnlig på bloggen din.

Selv i hektiske perioder er det viktig å holde bloggen din i live. På den måten vil du også sikre at trafikken holder seg oppe til de periodene med lav omsetning også. Hvis du enda ikke har knukket koden til innholdsproduksjon er det smarteste du kan gjøre, å starte et samarbeide med et SEO-byrå. En annen mulighet er å annonsere på Google, på den måten sikrer du deg en topplassering uansett hva.