Hvordan velge riktig markedsføringsbyrå: Vinn nye kunder med digital markedsføring

Oppdatert: 11. Mai 2022

Det kan virke som en vanskelig oppgave å velge riktig digitalt markedsføringsbyrå. Hver virksomhet er forskjellig og krever en tilpasset markedsføringsstrategi. Riktig markedsføringsbyrå vil kunne utvikle en digital strategi og plan som passer dine behov.

Les videre for å oppdage hvordan velge riktig markedsføringsbyrå for nettopp din bedrift.

Hvilket markedsføringsbyrå bør jeg velge?

Hvis du ønsker å slå konkurrentene dine og nå potensielle kunder, trenger bedriften en solid merkevarestrategi, design og reklame som treffer målgruppen godt. Det er viktig å finne et selskap som er villig til å sette opp en individuell plan for deg, da dette vil tillate dem å virkelig forstå hva bedriften din trenger. 

Vær skeptisk til digitale strategier som virker for vage eller generelle. Du bør unngå markedsføringsbyrå som lover resultater som er for gode til å være sanne. Vi anbefaler at du spør etter kundeportefølje, samt resultater fra lignende prosjekter. Ikke vær redd for å be om referanser eller kundeomtaler.

Markedsføringsbyråer varierer med hensyn til ekspertise, tilgjengelighet og pris. Du bør se etter selskaper med erfaring i bransjen eller nisje du jobber i. Det er en trygghet å vite at markedsføringsselskapet forstår markedet like mye som deg og har lang erfaring med å nå dine potensielle kunder.

Velg riktig strategi for digital markedsføring

Det første du bør gjøre er å utarbeide tydelig mål og hvilke resultater du ønsker fra markedsføringsbyrået. Digital markedsføring er et bredt begrep som favner mange ulike digitale strategier som content marketing, SEO, Google Ads, markedsføring på Facebook, LinkedIn og andre sosiale medier. Her er det viktig å vurdere nettopp din målgruppe for å lykkes. 

Dyktige markedsføringskonsulenter og byråer kan hjelpe deg med å finne beste digitale strategi, men det er nyttig å ha gjort noen undersøkelser selv først. Hvis du ikke vet hvor du skal begynne, ta en titt på hva konkurrentene gjør og hvilken markedsføring som er mest brukt innen din nisje. Trenger du ytterligere inspirasjon før du velger markedsføringsbyrå? Interesseorganisasjonen for markedsføring og kommunikasjon, Imma fører statistikk og nøkkeltall for siste utviklinger.

Det kan være fristendende å være alle steder samtidig, men det kan være både tidkrevende og kostbart. Mange markedsføringsbyrå anbefaler at du begynner ett sted og utvider etterhvert. For eksempel, kan du begynne med organisk SEO før du utvider til Google ads. Eller kanskje du vil begynne med å kjøre annonser på Facebook?

Ha tydelige mål og forventninger til din digitale markedsføringsstrategi

Uansett hva du velger, bør du ha mål og forventninger klart for deg før du velger et digitalt markedsføringsbyrå. La oss se nærmere på noen eksempler på hvordan du kartlegger dine mål og forventninger, slik at du enkelt kan velge riktig digitalt markedsføringsbyrå.

Eksempel 1: Organisk SEO og content marketing

Første steg for nyetablerte bedrifter eller firma som ønsker å nå flere potensielle kunder er å bli synlig på nett. Det hele starter ofte med Google og innholdsproduksjon.

Utfordring:

Du driver et nettsted som sammenligner med liste over strømmetjenester, og er dermed avhengig av å ha besøkende trafikk. Det er vanskelig å bli sett på nett, særlig når du havner langt ned i søkeresultatene på Google. Annonser på Facebook er ikke aktuelt for at du skal finne nye kunder. Du vil heller at potensielle kunder skal finne deg når de søker etter relevante søkeord på nett. Du vil ha en langsiktig strategi som varer over tid, uten å være avhengig av å betale for annonser.

Løsning:

Optimalisering for søkemotorer er en viktig del av SEO. Du velger å optimalisere nettsiden din med spesifikke søkeord for å vises i topplasseringene. Google-optimalisering av en nettside inkluderer å legge nøkkelord til produktbeskrivelser, kategorier og andre sider. Du må også velge de riktige titteltaggene og metabeskrivelsene. I tillegg ønsker du velskrevne bloggartikler som både er SEO- optimaliserte og som fører til økt salg. Det hjelper ikke med mer trafikk, dersom teksten ikke oppmuntrer til salg.

Resultat: 

Et markedsføringsbyrå som spesialiserer seg på SEO og innhold kan hjelpe deg med å optimalisere den eksisterende nettside, samt skape nytt innhold. Organisk SEO og content marketing er en langsiktig strategi som kan gi gode resultater over tid. Søkeordene i tekstene dine fører til økt trafikk fra Google. Samtidig er tekstene optimalisert for konverteringer, enten målet er produktsalg eller booke flere salgssamtaler.

Eksempel 2: Merkevareprofil, designhåndbok og markedsføringsmateriell

Det er ikke alltid at rask vekst og nye kunder er hovedmålet for markedsføringen. Kanskje har dere nok prosjekter og venteliste, men har behov for å utvikle merkevareprofilen for å sikre langsiktig vekst?

Utfordring:

La oss si at du er et firma som selger varmepumper med installasjon og rådgivning til privatmarkedet. Mange av konkurrentene dine har stort fokus på selve varmepumpene, pris og tekniske detaljer. Du har allerede en stødig strøm av nye kunder som finner deg på nett når de søker på varmepumpefirma i nærheten av dem. 

Løsning:

Du har valgt et markedsføringsbyrå som spesialiserer seg på merkevareprofilering og reklamemateriell. De hjelper deg med å utvikle nytt markedsføringsmateriell som brosjyrer, bannere på nett og annonser som vektlegger verdien til produktene. Fremfor å fokusere på det rent tekniske, markedsfører du den høye trivselen i hjemmet som kundene får som følger av varmepumpen.

Resultat: 

Tekniske detaljer sier lite for folk flest. Lister og bilder av tekst og tall kan fremstå som litt kjedelig. Bilder av glade mennesker og koselige hjem kan derimot være nok til å fenge oppmerksomheten deres – så kan du formidle de gode funksjonene og den høye, tekniske kvaliteten etterpå. Merkevaren din blir også enklere å huske. Du skiller deg ut på et marked med høy konkurranse og mange veletablerte aktører, slik at du kan skape kraftig langsiktig vekst og bli et “go-to” varmepumpeselskap.

Velg et digitalt markedsføringsselskap med god kommunikasjon

Det er viktig å velge et markedsføringsbyrå som har tid og mulighet til å følge deg opp på en god måte. Det er utrolig kjedelig å føle seg nedprioritert til fordel for større bedrifter. Enkelte små og mellomstore bedrifter kan føle seg bedre ivaretatt hos mindre markedsføringsbyrå som tar på seg færre prosjekter om gangen.

Samtidig er det viktig å påpeke at de fleste store byrå har dedikerte markedsføringskonsulenter som skal følge deg opp underveis. Vi anbefaler at du spør dem direkte om hvordan kundekontakt og oppfølging fungerer. Du bør også be om informasjon om eventuell leveringstid og hvor lang tid de trenger på å fullføre prosjektet.

Hvordan finner jeg beste markedsføringsbyrå i nærheten av meg?

Nye digitale plattformer gjør det mulig å samarbeide med markedsføringsbyrå, uten at de nødvendigvis må holde til i nærheten av deg. Det gjelder spesielt for deg som ønsker content marketing og SEO. For eksempel, dere kan holde møter på Google Teams og dele dokumenter i Google Drive, Dropbox og andre lignende tjenester. Dokumentene oppdateres i sanntid, og dere kan dele notater sammen.

Noen ganger er det viktig å finne et markedsføringsbyrå i nærheten av deg. Kanskje byrået trenger å filme dere og ta bilder. Andre ganger er det mest praktisk å kunne møtes fysisk. Det finnes heldigvis mange markedsføringsbyråer i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og de fleste andre byer i Norge.

Uavhengig om du vil ha et markedsføringsbyrå i nærheten av deg eller på nett, anbefaler vi å samle inn tilbud og priser. Anbudstjenester er spesielt praktisk, ettersom disse tjenestene finner frem til egnede markedsføringskonsulenter og byrået på dine vegne. Aktuelle kandidater vil deretter ta kontakt med deg. Du bør holde et møte med minst tre av dem om det er mulig for å få best sammenligningsgrunnlag.

Bør jeg velge et lite eller stort markedsføringsbyrå?

Enkelte byråer er spesialister på ett felt, og kanskje det holder for deg. Små bedrifter, konsulenter eller firma som jobber i spesialiserte nisjer trenger ofte ikke å være overalt. Tvert imot, det kan være mer fornuftig å etablere en sterk tilstedeværelse på én eller to digitale plattformer. Det viktigste for deg er at markedsføringsbyrået har spesialisert kunnskap, fremfor mange forskjellige tjenester.

Har du et klart mål om å utvide bedriften, en bred målgruppe og ønsker å være tilstede på så mange digitale plattformer som mulig? I så fall kan det være fornuftig å velge et større markedsføringsbyrå som består av mange spesialiserte team. Da slipper du å bytte firma underveis. Det finnes imidlertid små markedsføringsbyrå som leier inn eksperter ved behov. Denne modellen tillater dem å tilby spesialiserte tjenester, uten den tunge strukturen som kan prege store byråer.

Konklusjon: Praktisk sjekkliste for hvordan velge riktig markedsføringsbyrå

Det er mye å tenke på når du skal velge det beste markedsføringsbyrå for din bedrift. For å gjøre det enklere for deg å komme i gang, har vi laget en praktisk sjekkliste. Du kan gjerne skrive ut akkurat denne siden eller lime den over i et eget dokument, slik at du kan referere til listen mens du vurderer aktuelle markedsføringsselskaper.

Hvordan velge riktig markedsføringsbyrå:

  • Ha klare mål og forventninger til ønsket resultat
  • Utarbeid en markedsføringsstrategi tilpasset budsjett og mål
  • Samle inn tilbud fra byråer med relevant erfaring
  • Dobbeltsjekk at teamet består av spesialister innen din nisje
  • Pass på at de har tid nok til å prioritere din bedrift
  • Be om portefølje, referanser og resultater for lignende prosjekter
  • Velg markedsføringsbyrå som er enkle å få kontakt med

Da er det bare å ønske deg lykke til å jakten på beste digitale markedsføringsbyrå som kan slå dine konkurrenter og vinne mange nye kunder for deg.